V důsledku pandemie se svět fyzických akcí a eventů v podstatě vytratil. S o to vetší intenzitou se podle zástupců rádií vrátí letos. Vedle klasických každoročních festivalů a koncertů se odehrávají i odložené akce. Lidé ovšem stále nakupují „last minute“.
„Trh se na dva roky zcela zastavil, takže se nyní snaží většina producentu nahnat ztráty a produkuje ještě více aktivit, než bylo běžné a současně se pořádají akce, které byly z důvodu pandemie odložené. Na poli eventů je tak nyní obrovská konkurence a dle našich interních dat, pro cílového návštěvníka vzrostla nabídka téměř o třetinu,“ říká Zuzana Nevoralová, manažerka komunikace Media Marketing Services, společnosti, která zastupuje například Rádia Blaník.
Podle ní se tak rozmělní nejen příjmy ze vstupného, ale také ze sponzoringu. Navíc se změnilo i nákupní chování diváku a návštěvníků. Kvůli obávám lidé často stále nakupují vstupy až na poslední chvíli.
„Výjimkou jsou speciální a dlouho očekávané akce jako náš narozeninový koncert Rádia Blaník na Konopišti, který je již vyprodaný, nebo akce typu velkých koncertu světových kapel, jako je Rammstein. Díky zvýšenému množství akcí a aktivit nám v rádiích nastává personální problém, kdy sháníme kvalitní promo týmy. Například Hitrádia v průběhu jara zvyšovala kapacitu týmu na dvojnásobek,“ popisuje situaci Nevoralová.
Pokračovat budou také nové či hybridní formáty, které vznikly za covidu. Týkat se to bude zvláště „niche“ nebo vysoce specializovaných a odborných akcí. „V našem případě zejména u Fajn Rádia a Hitrádií počítáme například s dalšími ‚instacally‘ s umělci a ‚instakoncerty‘ z rozhlasového studia. Na druhou stranu lidé se po těch dvou letech těší spíše na kontaktní kampaně a na to, že se se svými oblíbenými moderátory a umělci potkají osobně, a to jim samozřejmě chceme dopřát,“ říká Nevoralová.
Obecně společnost pro letošek zvolila následující strategii. Hitrádia budou dávat přednost regionálním kontaktním kampaním, jednotlivá lokální Hitrádia se budou podílet na stovkách akcí v celém Česku. Zároveň se i s Rádiem Blaník zaměří více na rodinné eventy. Rock Rádio zase objevuje kapely z českých garáží a dávají jim šanci hrát na větších akcích a Fajn rádio se bude zaměřovat více na online prostředí a aktivity, které více korespondují s mladší cílovou skupinou. Počítá například s velkou gamingovou akcí za účasti řady infuencerů z této oblasti.
Z pohledu partneru se například ke koncertu Rádia Blaník na Konopišti připojily tradičně značky jako Leco nebo Fiskars. Koncert by společnost pro velký zájem ráda zopakovala ještě na Moravě.
Buřty a celebrity
Na léto plánuje radu venkovních akcí i skupina Active, kam patří například stanice Frekvence 1 nebo Evropa 2. „Potvrzuji, že letos bude eventu více. Příkladem je akce Paráda Fest Frekvence 1, kterou jsme dvakrát odkládali. Proběhne v sobotu 13.srpna v přírodním divadle Konopište. Na festivaly a koncerty se velmi těší jak posluchači, tak i samotní umělci podle toho, co nám říkali,“ píše Iva Pavlousková, brand PR manažerka Active rádií.
Tým Frekvence 1 vyrazí také o prázdninách na oblíbenou roadshow po českých kempech. Návštěvníci Radiokempu se mohou těšit na živé vysílání s moderátory, posezení u táboráku, opékání buřtů, různé soutěže, překvapení a vystoupení hudebních hostů. V jejich roli se vystřídají například Rybičky 48, MIG 21, Buty, Marta Jandová, Tomáš Klus nebo Mirai.
Na srpen připravují pro děti s Evropou 2 letní rádiový tábor Summer Camp Evropy 2 v Prachovských skalách. Účastníci se na kempu setkají s moderátory Evropy 2, vyzkoušejí si živé vysílání, zahrají si několik her, užijí si workshopy a jako překvapení na ně čekají opět vystoupení hudebních hostů. Účast na táboře je možné získat pouze v soutěži na webu Evropy 2. Hlavním vedoucím bude moderátor stanice a celoživotní táborník Tomáš Zástěra, který se účastnil reality show Survivor. Program má být letos ještě bohatší, zapojí se i více hvězd než obvykle.
Na velkou cestu po Čechách za rodiny s dětmi se vydá značka Pigy. Postavičky Pigy a Lili ve své speciálně upravené dodávce budou křižovat Čechy, aby se potkaly s dětmi v oblíbených rodinných destinacích. V květnu vyráží Pigy a Lili na rodinný festival Bambule (14.–15._5.) a Pigyádu do zábavního parku Mirakulum (21.–22._5.). O prázdninách bude možné potkat Pigy a Lily na festivalu Den Princezen a na festivalech Přehrady. V sobotu 12. června organizuje Active pohádkovou svatbu vítězného páru ze soutěže Svatba snů v Hotelu Sen.
Evropa 2 připravuje nákupní mejdan Late Night Shopping ve Fashion Aréně Šterboholy v pátek 13. května. V sobotu 21. května přijde na řadu akce v Ostravě s názvem Frinky Town s podtitulem „Are you serious?“. Návštěvníci městečka se mohou těšit na spoustu netradičních zážitků, od přehlídky a projížděk speciálními vozy, přes divoké atrakce, až po koncerty a přednášky všeho, co je trochu „na hraně, ujeté a zvláštní“. Akce budou pokračovat i s podzimem. Na říjen (22.–23._10.) je plánovaná speciální akci Junior Comic-Con, která se chystá v Brně. Třetí ročník Comic-Con Prague proběhl už tento víkend v pražském O2 universu.
Narozeniny v sadech
Nejbližší event, který plánuje veřejnoprávní Český rozhlas, bude oslava „narozenin rozhlasu“, letos totiž uplyne 99 let od zahájení pravidelného vysílání. U této příležitosti se 14. května uskuteční Den otevřených dveří v budově ČRo v Praze na Vinohradech a zároveň ve všech regionálních studiích. Ve stejný den se také bude konat velký narozeninový koncert v Riegrových sadech v Praze. Bude koncipovaný jako festival zábavy pro celou rodinu. Na dvou hudebních scénách vystoupí Jaroslav Uhlíř, Adam Mišík, Bára Poláková, Ben Cristovao nebo kapela Queenie.
Z akcí úzce navázaných na vysílání bude Radiožurnál realizovat k výročí operace Anthropoid projekt „Znovu před 80 lety“ tematické vysílání a rekonstrukci ve vysílání na přelomu dubna a května, seriál v týdnu před výročím atentátu a následně čtyři speciály a historické rekonstrukce.
Český rozhlas a jeho stanice se budou také prezentovat tradičně na festivalech, se kterými dlouhodobě spolupracují, například na Zlín film festivalu nebo na MFF v Karlových Varech či MFDF Ji.hlava. Stanice ČRo chystají i speciální letní projekty, především stanice Dvojka. Vltava chystá na podzim koncert, kterým oslaví 50 let své existence, Dvojka zase speciální koncert jako poctu Martě Kubišové.
V polovině října se pak uskuteční tradiční mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Rádio v Olomouci, který nabídne novou soutěžní kategorii Podcast a doprovodný program v podobě divadelního představení, koncertu a debat včetně první debaty prezidentských kandidátu, a různých seminářů. „Po dvou letech nejrůznějších omezení kvůli covidu se eventy a kontaktní kampaně uskuteční v plném rozsahu, na což se velmi těšíme. Přímý kontakt s našimi posluchači považujeme za velmi důležitý a mrzelo nás, že ho koronavirové restrikce v uplynulém období komplikovaly,“ napsal Jirí Hošna, ředitel komunikace, marketingu a obchodu ČRo