Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

EXTRA o polygrafii: Turbulentní doba přeje připraveným

Digitalizace, růst spotřeby papíru i jeho ceny a prodloužení dodávek ovlivňují segment polygrafie.

Polygrafický průmysl byl covidem citelně zasažen, v druhé polovině loňského roku došlo sice k nárůstu poptávky, který stále trvá, ale na předpandemická čísla sektor zatím nenavázal. Aktuálně do něj výrazně promlouvají především rostoucí ceny vstupů podobě energií, materiálů, ale i dopravy a delší dodací lhůty. Celková spotřeba papírů, kartonů a lepenek v ČR byla loni rekordní, dosáhla přes 1,6 milionu tun, meziročně šlo o zvýšení o 12 procent. Ale například v případě novinového papíru, u nějž má spotřeba dlouhodobě nejvíce klesající tendenci, loni činila jenom 60 388 tun oproti situaci před 15 lety, kdy se ho v Česku spotřebovalo 2,5 krát více.

Nicméně v rámci jednotlivých segmentů panovaly rozdíly. Velmi dobře si vedly tiskárny zaměřené na potravinářský průmysl a etikety. Naopak některé materiály nejsou podle lidí z oboru téměř vůbec. Například recyklovaný papír se hodně stahuje do Asie. Ztráty podle ředitelky veletrhu Reklama Polygraf Obaly Jany Nosálové Kálalové zaznamenal i trh komerčních tiskovin. „Hodně formulářů, informačních bulletinů a manuálů migrovalo rovněž do online prostředí. Například u velkoformátového tisku nastal pokles poptávky po POP a POS, protože se zastavil provoz mnoha obchodů, restaurací a hotelů,“ říká Nosálová Kálalová.

Reklama
ČEZ

Zatímco během pandemie byla klasická tištěná komunikace často utlumena, vlivem boomu e-commerce a následné dopravy zboží vzrostla spotřeba kartonáže a obalových produktů. „Silná byla také poptávka po materiálech vhodných pro styk s potravinami. Na začátku pandemie, kdy se mohutně rozšiřovala ochranná opatření, chybělo velmi rychle plexisklo a různá podlahová grafika,“ uvádí generální ředitel společnosti Igepa Petr Breburda, podle něhož velká poptávka vychází z postcovidového oživení a změn v distribučním řetězci. Nárůst byl enormní zejména v druhé polovině loňského z roku a z toho pramení také aktuální nedostatek a dlouhé dodací termíny.

Růst cen vstupů žene ceny opakovaně vzhůru

Hráče v oboru trápí zejména rychlý růst cen a prodloužení dodávek z dříve běžných tří týdnů klidně na pět až šest měsíců. „Situace v papírenském průmyslu je katastrofální. Termíny dodávek jsou nejisté a ceny se mění směrem nahoru skoro každých čtrnáct dní. O návratu do doby před covidem se mluvit nedá. Zaměřovali jsme se hlavně na to, abychom přežili. Mnohým kolegům se to nepovedlo a své tiskárny zavřeli,“ popisuje realitu jednatel tiskárny Uniprint Miroslav Kopecký. Navýšení cen, vinou zdražení papíru a energií, podle něj proběhlo již koncem minulého roku. „V lednu nám k nasmlouvaným cenám přidaly papírny ještě energetický příplatek 200 euro za tunu. Od té doby bylo opětovně již třikrát zdraženo,“ říká Kopecký s tím, že je nutné zvládnout růst vstupů i tlak na mzdy kvůli vysoké inflaci.

Nový fenomén energetických a palivových příplatků potvrzuje také Vladimír Dostál. „Významně se změnila kultura prostředí. Vztahy mezi dodavatelem a odběratelem byly ovlivněny nízkou nabídkou a vysokou poptávkou. V loňském roce to dokonce vyústilo až v krácení některých dodávek papíru. Dříve jsme se spoléhali, že termíny a ceny vstupních komodit byly téměř fixní a bez velkých výkyvů. Dnes je situace opačná, je velká dynamika veškerých vstupů, což je následně nutné implementovat do celé kalkulační cenotvorby,“ tvrdí Dostál.

Růst cen vstupů je patrný v celém segmentu. „Zdražují se obaly, materiály pro vizuální komunikaci a signmaking. Cena papíru vzrostla na dvojnásobek během devíti měsíců. Naše distribuční prodejní ceny upravujeme podle výrobců. Tento jev je platný pro všechny na trhu a v podstatě z něho nyní není úniku,“ říká Breburda. Určitým rizikem podle něj může být, že pro některé zadavatele je konečná cena tiskové zakázky už tak vysoká, že budou uvažovat o přechodu k online komunikaci či zcela ukončí využívání tištěné verze své zakázky.

„Poptávka v současné době převyšuje kapacity, protože během pandemie byly omezeny a silný nárůst poptávky od léta loňského roku je udržuje naplněné. Neočekáváme, že se trh vrátí na úroveň před covidem. Není to možné kvůli nedostatku kapacit a strukturálnímu poklesu poptávky. Zpoždění jsou nevyhnutelná, protože dostupnost kamionů je omezená. Ceny v papírenském průmyslu jsou upravovány podle aktuálních nárůstů nákladů v logistice, energiích a surovinách,“ tvrdí Alexandr Kuklovský, sales manager české pobočky papírenské společnosti Sappi.

Také podle něj některé tištěné projekty zcela zmizely do virtuálního světa, ale některé tištěné segmenty jako knihy nebo hobby a dětské časopisy posilují. Podle Dostála jsou v oblasti rotačních papírů stabilní dodávky, oproti tomu v archovém tisku je firma nucena klientům nabízet alternativní gramáže, jelikož velkoobchodní sklady nemají takovou nabídku a skladovou zásobu. „V podstatě z trhu zmizel operativní nákup papíru, proto musíme efektivně využívat vlastní kapacity a pečlivě plánovat každý nákup a jeho dodávku,“ říká Dostál podle něhož bude v blízké době na trhu významným faktorem také ekologie provozů. Covid také v mnoha ohledech urychlil proces digitalizace.

„Pandemie způsobila, že elektronický obchod a širší využití web-to-print řešení jsou nejdůležitějšími investicemi tiskařů. Do roku 2030 se online specifikace a objednávání stanou normou. Čeká nás tedy svět nových prodejních kanálů. Tiskaři se budou muset vypořádat s aplikacemi pro nabídku služeb, stejně jako taxikáři s platformami Uber či Bolt. Loajalita zákazníka se velmi sníží a důraz bude kladen na služby,“ tvrdí Nosálová Kálalová.

Ve dnech 3. a 5. května se na výstavišti PVA Expo Praha v pražských Letňanech po tříleté odmlce zaviněné covidem uskuteční 27. ročník veletrhu Reklama Polygraf Obaly. Zaměřený je na technologie a materiály pro výrobu reklamy, signmaking, polygrafii, POP/POS, dárkové předměty a další služby. Na letošní ročník veletrhu je přihlášeno zhruba 150 vystavovatelů, představí se na něm největší hráči tuzemského trhu, ale také vystavovatelé ze zahraničí. 

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)