Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Česká e-commerce rostla v prvním čtvrtletí o devět procent

V prvním kvartále 2022 rostla e-commerce o devět procent. Nebýt války, mohl být růst dvojciferný, uvádí společnost Shoptet.

Oblast e-commerce v České republice stále roste. Za první tři měsíce letošního roku dosáhl obrat tuzemských e-shopů 58,5 miliardy korun, což je meziročně o devět procent více. Český trh se navíc v prvním kvartálu rozrostl o 2 532 internetových obchodů. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet.

Češi ani letos nepolevují v nakupování online. V lednu a prvních třech únorových týdnech letošního roku zaznamenaly e-shopy průměrný nárůst o jedenáct procent. Koncem února a v březnu v důsledku začátku války na Ukrajině tento nárůst přibrzdil na pět procent.

Reklama
ČEZ

„Přetrvávající růst v březnu nás poměrně překvapil. Vysvětlujeme si to tím, že tady hraje jistou roli zkušenost s pandemií. Obdobně válka na Ukrajině zapůsobila jako šok a ten rovněž vystřídala obava o dostupnost vybraného zboží. Proto předpokládáme, že i v tomto případě se lidé začali zásobovat. Navíc zájem o některé kategorie šly ruku v ruce s inflací a razantním zdražováním pohonných hmot, lidé vyhledávali například kanystry. Zároveň víme, že někteří zákazníci se předzásobili třeba i kontaktními čočkami a podobně,“ komentuje ředitel Shoptetu Samuel Huba.

V prvním kvartále roku 2022 vzniklo v Čechách 2 532 e-shopů, meziročně se jedná o nárůst o dvacet procent. Celkově je v Čechách podle společnosti Shoptet 54 517 e-shopů, z nichž více než polovina běží na Shoptetu. Společnost překonala v první kvartálu letošního roku důležitý milník, když celkový počet e-shopů na jejich platformě překonal třicetitisícovou hranici.

Na tuzemské e-shopy rovněž dopadla inflace. Průměrné zdražení zboží se v průběhu prvního čtvrtletí vyhouplo na 16 procent „Očekáváme, že ceny obchodníků ještě povyskočí. V lednu a únoru totiž probíhaly výprodeje. Navíc velká část sezónního zboží se objednává na sklad dlouho dopředu, tudíž to ještě plně nereflektuje stávající zdražování energií a dalších položek ve výrobě či v dopravě,“ upozorňuje Huba s tím, že Češi v období leden až březen utratili za jeden nákup online v průměru 2343 korun.

Nejvíce rostly e-shopy z oblasti sběratelství a gastro sektoru

Z dat Shoptetu dále vyplývá, že největší meziroční nárůst zaznamenala kategorie sběratelství, a to o 424 procent. Do této kategorie spadají e-shopy nabízející investiční zlato a numismatiku. Velký nárůst zaznamenala také kategorie restaurace (nárůst o 222 procent), dále cestování (nárůst o 133 procent) a sport a turistika (nárůst o 105 procent). Menší zájem byl naopak o zboží z kategorie knihy a časopisy (pokles o 23 procent) či telefony (pokles o 21 procent).

Porovnáme-li výsledky prvního kvartálu letošního roku s posledním kvartálem minulého roku, největší nárůst zaznamenaly kategorie sport (nárůst o 54 procent), vojenské a outdoorové zboží (nárůst o 44 procent) a stavební materiály (nárůst o 43 procent). Méně se naopak dařilo zboží z oblasti cestování (pokles o 48 procent) a starožitnostem a umění (pokles o 47 procent).

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Návrh bez názvu-130
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Návrh bez názvu-130
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)