Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

AKA: Investice do reklamy letos porostou o dvanáct procent

Výdaje na marketingovou komunikaci dosáhly loni 124,7 miliardy korun, o pět miliard více než v roce 2020. Největší zadavatelé jsou řetězce.

Reklamní trh i přes stálou přítomnost covidu v roce 2021 dosáhl 124,7 miliardy korun, o pět miliard více než předloni. Ukazují to data Aktivačního výzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.

„Z výsledků výzkumu lze vypozorovat, že se zadavatelům, pokud jde o objem investic, vrátil optimismus. Svoji roli sehrála i odložená spotřeba domácností,“ uvádí ředitel AKA Marek Hlavica.

Reklama
Abovalve

Podle výzkumu se očekává, že se v roce 2022 celkový objem trhu dostane výše o dvanáct procent až na hodnotu 139,4 miliardy korun. U mediálních kanálů je očekáván nárůst o 6,1 procenta, na celkovou hodnotu 77,1 miliard. U nemediálních kanálů je předpokládán růst o 19,7 procenta na celkovou hodnotu 62,3 miliard.

„S ukončením pandemie lze očekávat silný nárůst aktivačních kampaní, ať již v oblastech podpory prodeje, tak relationship či event marketingu. Tlak zadavatelů na splnění obchodních cílů bude letos enormní, což potvrzují i celková čísla růstu nemediálního trhu, který svou dynamikou výrazně překonává očekávanou inflaci roku 2022,“ uvádí David Čermák ze sekce aktivačních agentur AKA.

Mezi zadavateli vedou řetězce

Podle dat Nielsen Admosphere z jara 2022 se v top 10 největších zadavatelů reklamy, co do objemu investování finančních prostředků, dlouhodobě drží obchodní řetězce. V loňském roce první tři místa opět zaujal Lidl, Kaufland a Albert. Oproti roku 2020 se však jejich investice rapidně nenavyšovaly.

„Obchodní řetězce si udržely dominantní postavení. Zároveň je evidentní, že se jednak domácnosti začaly opět starat o své vybavení a jednak se začali spotřebitelné více starat sami o sebe. ,Chléb a hry‘ prostě platí v každé době,“ uvedl Ondřej Novák, ředitel Asociace mediálních agentur (ASMEA).

Z pohledu mediálních kanálů si největší podíl na celkovém marketingovém rozpočtu udržuje mediální prostor v televizi, jehož cena vzrostla o čtyři procenta. Relativně největší nárůst zaznamenal tisk a rádio o 11 procent. „Postcovidová resuscitace mediálního trhu je zřejmá, výsledek spíše překonal odhady. Jedinou stálicí, která (z off-line médií) neprošla turbulencemi a táhla celý mediální sektor, zůstává TV,“ řekl Novák.

Mezi nemediálními kanály největší prostor zaujímá online a mobilní podpora, která vzrostla o 27 procent. Tvoří pětinu výdajů do nemediálních kanálů. Tento trend se podle AKA dá očekávat i v příštích letech. Největší negativní dopad očekávají marketingoví pracovníci v oblasti Dárky a dárkové předměty. Stále se ještě zcela nevzpamatovaly Eventy a Direct marketing. Vrací se pak především investice do Produkce reklamy a Sponzoringu.

Hodinové sazby mírně rostou

Ve své výroční zprávě o reklamě pak AKA uvádí, že průměrný růst hodinových sazeb reklamních a marketingových agentur v lednu 2022 meziročně dosáhl 5,5 procenta. Nejvyšší růst vykazují práce, kde je vysoká přidaná hodnota práce – seniorní a digitální pozice.
Důvodem pro růst sazeb je zejména míra inflace druhého pololetí roku 2021 a její stále rostoucí trend. Průměrná míra inflace loni byla 3,8 procenta, pro letošek Ministerstvo financí ČR odhaduje míru inflace na 8,5 procenta.

Dle očekávaní roste reklamní trh zejména v oblastech s vyšší mírou vstupů náchylných právě k inflaci (cena práce, cena energie a materiály nutné pro reklamní produkci). Vychází to z pravidelného ročního průzkumu hodinových sazeb v oboru, který ukazuje průměrné ceny na trhu komunikačních agentur.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)