Agentury rozšiřují kampaně na podporu uprchlíků a Ukrajiny podle měnících se nálad ve společnost.
Tím, jak se v Česku výrazněji projevují dopady konfliktu na Ukrajině, mění se i nálada ve společnosti. Stačí se podívat do diskuzí na sociálních sítích u příspěvků či zpráv zmiňující uprchlíky. Nejde už ani o příspěvky očividných ruských trollů bez přátel a předešlé historie na sítích. V dobách relativního blahobytu v Česku se některé skupiny lidí těžko vžijí do situace těch, kdo museli ze dne na den opustit obdobný život s dobrou prací a s jedním kufrem utíkat od bombardování. Sami si připadáme jako nebohatí.
„Situace se bude dynamicky vyvíjet a je nepředvídatelná. Čím déle bude konflikt trvat, tím více lidí přijde, zároveň tím déle bude trvat, než budou mít možnost se do zničené země vracet,“ říká k vnímání situace v Česku sociolog Martin Buchtík, ředitel Ústavu empirických studií STEM. Nejen podle něj je třeba v komunikaci okolo konfliktu na Ukrajině myslet i na témata bezpečnosti, prosperity migrace a budoucího směřování týkající se Česka.
Na to se připravují i komunikační kampaně, které spustily agentury z Asociace komunikačních agentur (AKA) ve spolupráci s organizací Stojíme za Ukrajinou a Česko.Digital. Od minulého týdne běžící spot upozorňující na rozcestník ověřené pomoci stojimezaukrajinou.cz je v plánu do konce března. V dubnu na něj má navázat další, hraný spot, jehož natáčení se právě připravuje.
„Jeho koncept vychází ze skutečného příběhu, který se stal na hodině výuky hry na klavír s paní učitelkou z Ukrajiny,“ říká za agenturu WMC Grey její výkonná ředitelka Adéla Krausová a dodává: „Je to emotivnější spot, který reaguje na měnící se nálady ve společnosti i chladnoucí ochotu pomáhat.“
Pomoc podpoří i rozhlasové spoty, pro které Asociaci mediálních agentur (ASMEA) prostor přislíbily prakticky všechny velké komerční stanice.
Přesné cílení
Rozšiřuje se i již běžící boj AKA proti dezinformacím, který zastřešují lidé z agentur Triad, Peppermint, Konektor, DFMG a iniciativy Férový influencer. I ty budou mít delší trvání, protože, jak říkají zástupci agentur, současná situace „bude spíše maraton než sprint“.
Zde bude ještě více fungovat online a sociální sítě, především Facebook, Twitter a Instagram. „Je extrémně důležité vědět, jak o celé situaci správně ‚mluvit‘ s konkrétními segmenty společnosti. Pokud má sdělení fungovat, musí být ušité na míru konkrétní cílové skupině,“ říká Dan Urban, stratég z DFMG.
Agentura už má podobné know-how a metodologii díky projektu Evropa v datech, kde se tým datových žurnalistů a specialistů na sociální sítě snaží aktivně informovat českou veřejnost o EU. „Zjistili jsme například, že u lidí s vlažným postojem mají zprávy, mýty a fakta o EU spíše negativní efekt. Naopak pozitivně reagují, pokud je EU zmíněna v kontextu úspěchu českých firem nebo vědců. Tyhle zkušenosti bychom rádi uplatnili i v současné situaci,“ přibližuje Urban.
Proto agenturní tým aktuálně analyzuje sentiment a narativy, které se u příspěvků souvisejících s invazí na Ukrajinu objevují. „Připravujeme dlouhodobý plán komunikace, abychom byli schopni efektivně komunikovat, že pomáhat Ukrajině a Ukrajincům má smysl. Samozřejmě budeme rádi za jakoukoli podporu,“ říká Urban.
Možnosti komunikace na různé cílové skupiny se též testují a probíhá monitoring reakcí na sociálních sítích. Zároveň běží fundraising pro podporu kampaní na sociálních sítích (AKA poskytl grant Google pro GoogleAds a na YouTube, další sítě ne).
Prostoru pro kampaň přibývá
Zmiňovaná aktuální kampaň na rozcestník je k vidění na kanálech skupiny Nova, Prima Group (respektive stanicích, pro které prodává prostor její Media Club, tedy včetně Barrandova), AtMedia, Óčko. Zároveň v online prostoru a titulech vydavatelství MAFRA, CNC či na deník.cz. Vedle vlastního prostoru v médiích komunikaci přenechali prostor i klienti agentur, mezi které se počítají Český lékárenský holding se značkou Dr. Max, Vodafone, Ikea, Asahi Breweries s Plzeňským Prazdrojem, Tchibo, mBank, Škoda, Pivovary Staropramen či Dr. Theiss.
„Stále se přidávají další zájemci, s kterými jednáme. A samozřejmě se mohou i nadále přidávat další média a klienti, kteří mají zájem,“ uvádí Ondřej Novák, ředitel Asociace mediálních agentur (ASMEA), která pro kampaně agentur z AKA zajišťuje inzertní prostor.