Firmy Ondřeje Tomka posílají pět milionů dolarů (přes 110 milionů korun), sto milionů věnovala Nadace The Kellner Family Foundation na financování školní docházky a začlenění dětských uprchlíků a stejnou sumu věnoval také finančník Pavel Tykač. Tipsport vyčlenil 30 milionů. Další miliony i tuny pomoci míří od občanů Česka.
Středa 2. března 19:20
Skupina Tipsport vyčlenila na pomoc Ukrajině celkem 30 milionů korun. „Po okamžité pomoci v den zahájení ruské agrese teď poskytujeme celý balík různých forem pomoci. Jde jak o přímou pomoc finanční, tak o další formy, včetně zaměstnanecké sbírky, kterou Tipsport zčtyřnásobí, a podpory řady dalších projektů především na pomoc ukrajinským uprchlíkům přicházejícím do ČR a na Slovensko,“ uvedl Václav Sochor,
Společnost také po invazi rychle zareagovala i stažením ruských soutěží z nabídky. „Reagovali jsme jasně proti ruské agresi i komunikací směrem k našim klientům a náhradou marketingové podpory stažených ruských a běloruských soutěží z kurzové nabídky Tipsportu a Chance. Tento krok se našich klientů dotknul, rovněž se dotkne našeho byznysu, na ruské soutěže si lidé u nás prostě nevsadí. Ale nedovedli jsme si představit, že bychom se tvářili neutrálně nad oficiálními soutěžemi spjatými s ruským režimem,“ dodal Sochor s tím, že na TV Tipsport tedy neběží zápasy KHL, které jsou podle Sochora plné putinovské propagandy.
Úterý 1. března 12:20
Firmy kolem investičního fondu Impulse Ventures podnikatele Ondřeje Tomka podpoří ukrajinskou armádu částkou pět milionů dolarů. Na pomoci se mají podílet společnosti Shoptet, Safetica, Dataddo, Effectix. „Zároveň bereme jako samozřejmost, že zmíněné investiční skupiny s okamžitou platností přestaly obchodovat s ruskou měnou a ruskými finančními instrumenty,“ dodal Shoptet v příspěvku na LinkedIn.
Skupina PPF a Nadace The Kellner Family Foundation poskytnou Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) 100 milionů korun na financování školní docházky a začlenění dětských uprchlíků. Další společnosti ze skupiny připravují vlastní podporu Ukrajině i lidem postiženým ruskou agresí.
Nad rámec této pomoci ještě poslaly Air bank a Zonky ze skupiny PPF na pomoc Ukrajině dalších deset milionů korun. Firmy kolem investičního fondu Impulse Ventures podnikatele Ondřeje Tomka podpoří ukrajinskou armádu částkou pět milionů dolarů. Na pomoci se mají podílet společnosti Shoptet, Safetica, Dataddo, Effectix. „Zároveň bereme jako samozřejmost, že zmíněné investiční skupiny s okamžitou platností přestaly obchodovat s ruskou měnou a ruskými finančními instrumenty,“ dodal Shoptet v příspěvku na LinkedIn.V první řadě část peněz použijeme k ztrojnásobení všech příspěvků a darů od našich zaměstnanců, které už na pomoc Ukrajině poslali nebo ještě do zaměstnanecké sbírky pošlou. Další finanční podporu budeme směřovat tam, kde to bude v následujícím období nejvíce třeba,“ uvedla Air Bank.
Společnosti finančníka Pavla Tykače připravily balíček pomoci Most pro Ukrajinu v hodnotě 100 milionů korun. Přispět chtějí také na zmírnění energetických dopadů konfliktu. „S hrůzou sledujeme události na Ukrajině. Vnímáme, jakému utrpení jsou vystaveni lidé, kteří jsou tímto konfliktem přímo dotčeni. Já i moje rodina považujeme za naši povinnost pomoci tam, kde je to nejvíc potřeba. Naše kroky směřujeme jak na rychlou okamžitou pomoc, tak na dlouhodobější podporu lidí, kteří před válkou utekli do Česka,“ uvedl Pavel Tykač.
Část peněz poputuje prostřednictvím Nadace rodiny Tykačových na sbírkové konto pro Ukrajinu. Další prostředky dostanou projekty partnerských měst a obcí, které organizují ubytování válečných uprchlíků a jejich adaptaci v nových podmínkách. Pomoc poskytne také obecně prospěšná společnost Women for Women Ivany Tykač.
K pomoci se připojí také skupina Sev.en Energy. Vedle finančních darů vyhlásila humanitární sbírku mezi zaměstnanci a spolupracuje i se svými dlouhodobými partnery z řad neziskových organizací. Sev.en Energy připravuje také nový grant, který by měl mířit na zmírnění energetických dopadů současné krize.
K pomoci se připojila i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která chce ukrajinským rodinám zaměstnanců pomoci. V Mladé Boleslavi, Rychnově nad Kněžnou a Vrchlabí se připravuje na příchod uprchlíků a vyčlenila na to dva miliony korun. Milion korun pošle nemocnici v ukrajinském městě, kde působí. Člověku v tísni pak poslala deset milionů korun a své vozy nabízí organizacím doručující humanitární pomoc.
Dvacet pět milionů korun v bitcoinech věnovala společnost Satoshilabs, která stojí za nejlepší hardwarovou krypto peněženkou. „Jsme rádi, že díky člověku v tísni a Lékařům bez hranic můžeme pomoci lidem na Ukrajině. Díky rychlému jednání obou organizací a Confirmo jsme dnes odeslali 25 milionů korun v bitcoinu na jejich účty,” uvedla firma na LinkedIn.
Deset milionů korun přes Člověka v tísni na pomoc lidem postiženým válkou na Ukrajině věnuje také společnost E.ON. Rodinám uprchlíků poskytne ubytování ve firemních rekreačních zařízeních. Finanční pomoc ze sbírky mezi vlastními zaměstnanci dále společnost E.ON pošle přímo do českých obcí, kam lidé z Ukrajiny zamíří. Případným uprchlickým táborům může také nabídnout energetické technologie.
Na Rohlik.cz zákazníci mají také stále možnost zakoupit charitativní voucher ve spolupráci s Donio. Charitativní vouchery jsou ve výši 100 až 3 000 korun. K dnešnímu dni bylo vybráno již přes tři miliony korun. Od 1. března mohou zákazníci na Rohlik.cz zakoupit pro Ukrajince charitativní balíčky potravin a hygienických potřeb. Zboží Rohlík předá organizaci Člověk v tísni a České federaci potravinových bank a k celkovému množství navíc přidá ještě 30 procent potřebného zboží. Firma také oznámila, že z nabídky vyřadila všechny ruské produkty.
„V DoDo nabízíme zdarma transport darovaných materiálů, oblečení, léků a jídla na slovensko-ukrajinské hranice. Jsme schopni vyzvednout z většiny mest v česku, na Slovensku a v Maďarsku. Pokud víte o někom kdo má tuto potřebu, prosím ať se nám ozvou,“ uvedl zakladatel a CEO Michal Menšík. Deset milionů přes Český červený kříž na humanitární pomoc poslala Komerční banka.
Humanitární pomoc od lidí
Aktuální dění na Ukrajině se okamžitě propsalo také do nákupního chování na internetu. Většina zákazníků nejčastěji pořizuje zboží, kterým chtějí pomoci ukrajinským občanům. Nejvíce vzrostl zájem o produkty v kategorii kempování, a to o 630 procent. Od minulého týdne vzrostl zájem o vybrané produkty humanitární pomoci v řádu stovek procent. Velká poptávka je po hygienických potřebách, u kterých vzrostl zájem o 450 procent. Dále lidé pořizují spacáky, karimatky a přikrývky (nárůst o 630 %) či dětské oblečení (nárůst o 240 %).
Značné zvýšení poptávky pozorují provozovatelé e-shopů také po ukrajinských vlaječkách, kterými lidé vyjadřují podporu na dálku. Zájem o ně vzrostl o více než tisíc procent. „Češi jsou solidární a v dobách krize se vždy dokáží semknout a o to více pomáhat potřebným. Není proto překvapením, že nakupují věci určené na humanitární pomoc,“ komentuje CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.