Asociace se spolu se spolkem Nelež obrací na zadavatele, aby z mediálního plánování vyloučili dezinformační platformy. Agentury zapojují i influencery.
Boj o Ukrajinu probíhá i v kyberprostoru. Řada dezinformačních webů už je vypnuta, ale některé nadále fungují a jistě budou vznikat další. Proto se Asociace komunikačních agentur se spolkem Nelež obracejí na zadavatele reklamy, aby vyloučili ze svého mediálního plánování dezinformační platformy. Praktický návod, jak to udělat je dostupný na nelez.cz. PDF návodu si můžete rovněž stáhnout zde.
Cílem dezinformátorů jsou také influenceři. Agentury Triad a Konektor, stejně jako Peppermint, Digital First Marketing Group a McCann, se angažují v jejich edukaci tak, aby nepodléhali záměrné manipulaci a nešířili dezinformace dál. „Jsme v kontaktu se zhruba 150 influencery přes agentury v AKA a iniciativu Férový influencer, s nimiž se na spolupráci právě domlouváme,“ říká pro MAM Petra Jankovičová, zakladatelka pražské Triad Advertising.
„Materiály, které jsme připravili k rozeznávání dezinformací a návod na to, co dělat, když na ně narazí, je nejen pro influencery, ale pro všechny. Budeme rádi, když je bude sdílet kdokoli,“ dodává Jankovičová s tím, že jde o první balíček vizuálů a projekt se bude dál rozšiřovat.
K rozpoznávání dezinformací směřuje i další edukativní kampaň zaměřená na veřejnost, o jejíž přípravách už MAM informoval. Ta bude mít delší průběh a upozorní veřejnost na typické znaky falešných zpráv.
AKA rovněž prohlubuje dlouhodobou komunikaci k zadavatelům, kteří mohou i nezáměrně podporovat příjmy dezinformačních webů svojí reklamou. Zadavatelé teď sami proaktivně hledají cesty, jak tomu zabránit a jak neposkytovat falešným zprávám vyšší míru důvěryhodnosti tím, že se v jejich sousedství objevují renomované značky.
AKA spolu s Asociací mediálních agentur pracují na dalších projektech. Spolupracují například s neziskovou organizací Česko.Digital, která vytvořila praktický rozcestník pomoci stojimezaukrajinou.cz. Ten třídí pomoc na různé druhy a poskytuje kontakty na prověřené organizace a bankovní účty. Ten podpoří kampaní, pro níž shání mediální prostor s pomocí médií i klientů, kteří ji mohou přenechat ten svůj.
Kampaň dobrovolnicky zpracovávají členské agentury asociace. Kreativa vznikla ve WMC Grey, pomáhá pražský McCann, komunikaci v on-line a na sociálních sítích zajišťuje Dark Side s podporou Magnas Media WundermanThompson. Vzniká i televizní spot. Kampaň by měla být spuštěna v řádu dnů.
„Zájem o pomoc ze strany agentur a jejich zaměstnanců se projevil hned v den invaze. Na rozsáhlém internetovém fóru jsme konzultovali různé návrhy s ukrajinskými kolegy. Ti označili finanční dary a boj proti dezinformacím za momentálně nejnaléhavější potřebu. Počítáme s tím, že zadání se bude v čase měnit a přijdeme s novými iniciativami,“ říká Marek Hlavica, ředitel AKA.