Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Měření Radioprojektu: chce to měšec, ne dřevec

Jak se rychle zviditelnit? Staňte se rytířem popírajícím zaběhlé postupy. Použijte slovo nový a digitální v kontrastu k slovu starý. Slibte, že vše jde dělat mnohem líp a poukažte na to, že ti ostatní „tančí na Titaniku“. Kontroverzní tvrzení vzbudí pozornost, odborná média to ráda zveřejní a vše můžete podpořit i na svých sociálních sítích. Stanete se nositelem plamenného meče bojujícího s hydrou zaostalosti.

V počínání rytíře je však třeba se vyvarovat začarovaných tabulek a argumentačních nepřesností. Pokud je součástí prohlášení porovnání čísel tak nesmyslné, že i poučený laik to vidí, kouzlo pomine. Nepřesnou argumentací se provalí, že více než blaho celého království vám na srdci leží vlastní médium. Naběhnete si na dřevec když přes média voláte po setkání a přitom číslo na kolegy máte dávno v mobilu.

Pozorní čtenáři odborných médií možná už tuší, že mne k napsání těchto odstavců inspirovaly nedávné články Tomáše Búřila ze společnosti Seznam, které zpochybňují měření radiového trhu. Nestalo se poprvé, že se výzkum stane rukojmím ve veřejném prosazování cílů jednotlivého média. Dodavatelé výzkumného řešení však neurčují mód měření. Z dostupných postupů jej vybírají zadavatelé a úkol to, z mnoha důvodů, není lehký.

Reklama

Snad jen pro pořádek konstatuji, že projekt radiového měření na českém trhu je dostatečně robustní, nezávisle auditovaný a odpovídá standardu toho, co využívají vyspělé trhy. Samozřejmě, s proliferací rádia do dalších formátů se nabízí další možnosti metodik, které se k měření audia dají využít. Jsou tu metody pasivní, založené na technologiích, i ty deklarativní, pak také úspěšné či méně úspěšné kombinace metod a multi-zdrojové přístupy, ze kterých se pomalu a jistě klube vhodný metodický postup.

Single currency musí odrážet změny v mediálním chování a technologiích, přitom však musí být dostatečně stabilním, spolehlivým, neutrálním a nezávislým zdrojem dat pro všechny zúčastněné. Výběr řešení musí být kompatibilní s obchodním modelem, který vyhovuje všem zúčastněným a hlavně je „ufinancovatelný“, zvlášť v době postcovidové. Nehledáme ani tak revoluční metodiky, ty tu jsou, hledáme zásadní shodu o tržní měně v proměňující se době a ideálně s dlouhodobou vizí.  

Takové hledání balancuje na křehkém podstavci, vyžaduje vysokou dávku trpělivosti a sebezapření. Neobejde se bez zapojení všech klíčových hráčů, tedy agentur, zadavatelů reklamy a mediálních domů. Čeští zadavatelé do jednotné měny přímo nepromlouvají, ke své škodě jsou zastoupeni dobrým, ale menšinovým hlasem mediálních agentur, což u rozhodovací stolu nechává mediální domy nezdravě osamocené. To je poslední dobou zvlášť bolestně patrné v měření čtenosti.

Kdyby rytíři toužili opravdu po změně, tak nechají doma brnění a dřevce. Přijdou s měšcem plným tolarů na experimenty, doplní tým o kompetentní lidi, kteří jsou k té fascinující proměně schopni přinášet informované a funkční návrhy a spolurozhodovat o otázkách důležitých pro celý trh. Držím palce všem, aby rytíři přešli od slov k činům.

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
SedímvKlidu
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
SedímvKlidu