Místopředseda představenstva První novinové společnosti (PNS) Ondřej Vaňha hledá způsoby, jak v době rostoucích nákladů a personální krize udržet výsadní postavení jeho distribuční společnosti. PNS prošla loni restrukturalizací a snižuje ztrátu. Byznys chce podpořit skrze partnerství. Aktuálně jde o spolupráci s Liftagem, ÚOHS také přezkoumává spojení s Českou poštou.
Distribuce podle mediálních domů zdražila. Můžete to potvrdit?
Náklad distribučních služeb, které poskytujeme, se skládá zejména z dopravy, která reflektuje ceny pohonných hmot, a z výdajů na doručovatele, které reflektují vývoj průměrné a minimální mzdy. Při zvýšení vstupů se nejdříve díváme, co bychom mohli ještě optimalizovat. Nicméně s ohledem na již provedenou restrukturalizaci firmy, úsporná opatření a obecně velmi nízké marže u našeho byznysu, musíme zvýšení vstupů bohužel přenést na naše zákazníky. Docházelo k němu již v loňském roce a týká se to i letoška. V žádném případě se však nejedná o dramatické navyšování, jak jej vidíme v jiných sektorech.
V čem přesně spočívala „restrukturalizační opatření“ a co přinesla?
Pořídili jsme dvě třídící linky, abychom eliminovali zvyšující se náklady na pracovní sílu a nedostatek lidí. Vyvinuli jsme webovou aplikaci pro komunikaci mezi PNS a našimi 14 tisíci prodejními místy. Odbourali jsme tak telefonickou a mailovou komunikaci a velkou část celého procesu zautomatizovali. Sloučili jsme řízení našich tří distribučních sítí. Průběžně optimalizujeme roznosové trasy jejich „motorizací“ a agilním plánováním. Velmi razantně jsme v uplynulém roce zeštíhlili i administrativu. Naše kapacity využíváme i pro doručování malých balíčků a prodejní síť jako výdejní místa pro většinu „balíkářů“.
PNS řeší distribuci na prodejní místa, relativně nově i předplatné, také adresnou a neadresnou distribuci…Budete v něčem posilovat?
V těchto disciplínách hrajeme první ligu již čtvrtým rokem. Nemůžeme zvolnit ani v jedné z nich. Každý z těchto trhů je bohužel klesající a naše náklady na distribuci jsou téměř fixní. Pro každou oblast tak máme připraven rozvojový plán, který je založen buď na nové službě, sdílení sítí a nákladů nebo i na rozšíření nabídky služeb v rámci strategického partnerství.
Celý rozhovor si můžete přečíst v aktuálním čísle MAM. Výtisk si můžete zakoupit zde.