Největší nezávislá globální PR agentura Edelman se prý „rozloučí“ s klienty, kteří nesplňují její pravidla navázaná na udržitelná kritéria ESG. Rozhodnutí zveřejnila společnost v pátek a je vyústěním slíbeného 60 denního auditu, během kterého společnost po tlaku externích organizací zrevidovala 330 svých klientů.
Posouzení proběhlo v rámci udržitelné strategie Edelman Impact, která vznikla týden poté, co skupina aktivistů Clean Creatives lobbovala za to, aby se společnost vzdala klientů jako jsou Exxon Mobil či Shell. Petici Clean Creatives podepsalo více než sto aktivistů, akademiků, autorů či herců.
Jak připomněl na webu The Washington Post, mnohé organizace a obchodní skupiny podnikající v sektoru fosilních paliv do společnosti Edelman doposud nalily desítky až stovky milionů dolarů. Třeba v případě American Petroleum Insitutute se od roku 2008 jednalo o částku ve výši téměř 440 milionů dolarů.
„Zahajujeme diskuse s klienty a týmy accountů, abychom si potvrdili naše zjištění a vydali se na cestu vpřed. (…) Přesto předpokládáme, že s některými klienty se v budoucnu rozloučíme,“ sdělil ve zprávě Robert Casamento, který je v Edelman zodpovědný za klimatickou problematiku.
Clean Creatives jsou ovšem k iniciativě společnosti skeptičtí a na svém twitterovém účtu napsali, že CEO Richard Edelman „revizi nikdy nebral vážně“ (trvala nakonec 53 dní) a že do ní nezapojil žádné externí experty, přičemž kritéria, podle kterých Edelman klienty posuzovala, zůstávají nejasné. Nikdo z Edelman se k tomuto postu zatím nevyjádřil.
Clean Creatives si ještě povšimli faktu, že zpráva byla zveřejněna v pátek odpoledne. „Vypovídá to mnohé o tom, jak pyšní na svůj audit jsou,“ glosovali ironicky načasování informace na dobu, kdy většina lidí, novináře nevyjímaje, už přemýšlí o tom, jak stráví víkend.
Mezi kritiky patří i Christine Arena, někdejší výkonná viceprezidentka Edelman, kterou citoval server Adweek. „Jediná cesta pro PR a reklamní agentury, jak se stát lídry v otázce klimatu, je eliminace zavádějících sdělení, která přímo přispívají k taktickým prodlevám, matou veřejnost a oddalují potřebnou klimatickou legislativu, která by mohla zachránit miliony životů,“ řekla Arena Adweek.
Edelman pravidelně zveřejňuje reporty pro PR a marketingové profesionály. Nejznámější je každoročně zveřejněný barometr důvěry.
V Česku zatím podle ESG agentury otevřeně klienty „nekastují“, alespoň to aktivně nekomunikují, nicméně experti z oboru se alespoň shodují (viz například ročenka MAM), že se jedná o téma, které nelze ignorovat.
„Podobné aktivity jsou již vidět u bank, které nechtějí investovat do neudržitelných projektů a firem. Na našem trhu počítám, že agentury budou k firmám, které nesplňují ESG standardy, přistupovat podobně, jako přistupují k práci pro zbrojařské, tabákové či alkoholové společnosti a bude velice záležet na interní politice dané PR agentury,“ říká Patrik Schober, předseda výkonné rady Asociace public relations (APRA).