V průběhu února se ve Strakonicích otevře první Coop, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu a bude možné v něm nakupovat v režimu 24/7.
Podle vedení firmy se podobného obchodu dočkají zákazníci brzo i na dalším místě v Jižních Čechách, a to v Kaplicích. Coop se při tvorbě nového konceptu inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let.
Podle Lukáše Němčíka, ředitele pro rozvoj a marketing, řešení přináší novou dimenzi komfortu pro zákazníky. „Slovo samoobsluha získává s námi nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ komentuje plánované otevření obchodu Němčík.
Na základě zkušeností se bude koncept rozšiřovat i do dalších míst. Největší úspěch se očekává právě v menších a středních městech, kde je dostatek zákazníků a zároveň řada z nich se už nespokojí s prodejnami se standardní otevírací dobou.
Zákazníci budou moci v obchodě nakupovat pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. Každý zákazník tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem.
Mimo standardní otevírací dobu bude k dispozici celý obchod, uzavřené budou jen pulty s lahůdkami či uzeninami. Automatické prodejny však budou mít rozšířenou nabídku baleného zboží. Samotná platba za zboží bude fungovat na principu samoobslužných pokladen, kterými jsou již dnes větší obchody sítě Coop běžně vybaveny. Zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem po ověření platby. Dodavatelem technologického řešení je společnost Knowinstore.
Kromě zvýšení pohodlí zákazníků si Coop od zavádění automatických prodejen slibuje také vyšší tržby a zároveň snížení mzdových nákladů. Náklady na proměnu jedné prodejny se podle Němčíka pohybují kolem jednoho miliónu korun.
Coop byl v minulosti prvním obchodem v ČR, který nabídl chladící boxy s potravinami. Nyní výrazně rozšiřuje síť obchodů spojených s e-shopem, těch je nyní zhruba 700. V nedávné době začala síť testovat také rozvážku potravin.
„Zákazníci a jejich potřeby se mění. Je načase, aby se nemuseli přizpůsobovat obchodům, ale aby se obchody přizpůsobili jim,“ uzavírá Němčík.