Sociální giganti a minus deset miliard

Kvůli změně nastavení podmínek soukromí u Applu ztratily velké sociální sítě přes deset miliard dolarů v příjmech z reklamy.

Kvůli dubnovému rozhodnutí společnosti Apple ohledně změny v rámci nastavení soukromí přišly v druhé polovině letošního roku velké světové sociální sítě jako Facebook, Snapchat, Twitter a YouTube téměř o deset miliard dolarů v tržbách z reklamy. Nově se totiž musí aplikace zeptat na povolení sledovat chování uživatelů k tomu, aby mohly nabízet personalizované reklamy. Většina uživatelů totiž svůj souhlas nedává. I proto někteří zadavatelé snížili objem reklamních útrat.

„Přesnost zacílení našich reklam se snížila, což zvýšilo náklady zadavatelů na dosažení jejich cílů. A měření se stalo obtížnější,“ přiznala CFO Facebooku Sheryl Sandberg. Podle odhadu společnosti Lotame přišly výše zmíněné platformy přibližně o 12 procent tržeb ve třetím a čtvrtém čtvrtletí roku 2021. Procentuálně ztratil nejvíce Snapchat, v celkových číslech pak kvůli své velikosti Facebook. Odhady jsou ještě konzervativní, podle jiného ztratil jen Facebook přes osm miliard dolarů. „Abyste zasáhli tisíc můžů, potřebujete nyní dva tisíce lidí, protože nevíte, kdo je muž a kdo žena. Akviziční náklady se zdvojnásobily a ušlý výnos je 50 procent,“ popsal pro Financial Times COO Lotame Mike Woosley.

Trpí tím zejména Snapchat a Facebook, kde reklama zdražuje už delší dobu. Jelikož se některým značkám ekonomicky nevyplatí, poohlížejí se jinde a těží z toho například TikTok, jehož popularita nadále roste. „Reklamní útraty se nesnižují, jen přesouvají. Marketéři utrácejí tam, kde mohou vidět dobré výsledky,“ říká Charles Manning, šéf společnosti Kochava. „Zejména Facebook bude muset vyvinout nové nástroje a nová infrastruktura zabere nejméně rok, než se vše plně otestuje,“ dodává konzultant Eric Seufert

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-19

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-19

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

úkolníček
Vojta Kotek
Algoritmus

MAM Exkluzivně v časopise

Tadeáš Bělík
Marcus Collins
MadLove
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Madlove ADC
Simona Fischerová
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Madlove ADC
Simona Fischerová