Oproti loňskému roku e-shopy očekávají nárůst prodeje na Black Friday o pětinu. Dle společnosti Shoptet dosáhnou tržby až čtyř miliard korun. Důvodem jsou rostoucí ceny zboží, vánoční nákupy a obavy z opětovného lockdownu.
Objemy nákupů online každoročně rostou, ovšem samotný Black Friday doposud zaznamenával čím dál menší výkyvy – to by se letos mělo změnit. Konzultační společnosti i samotní prodejci předpokládají velký zájem o největší slevovou akci v roce.
„Během Black Friday víkendu očekáváme, že se tržby e-shopů budou pohybovat kolem čtyř miliard korun. Největší zájem by měl být o hračky, elektroniku a hry na počítače a konzole,“ říká ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.
Marketingová konzultační společnost Proficio sledovala vývoj tržeb v několika posledních letech. V letech 2018 a 2019 se příjmy na Black Friday zvyšovaly o 32 procent, v týdnu po akci se pak typicky propadnou navzdory blížícím se Vánocům. Je obvyklou praxí, že zákazníci slev využijí a většinu vánočních dárku nakoupí právě v tomto období.
Rok 2020 kvůli pandemii přinesl nárůst nákupů online, ovšem Black Friday se projevil mnohem méně než dříve. Nárůst byl pouhých 10 procent, následoval propad o 20 procent.
Podle Petra Halíka, ředitele společnosti Proficio, obrovský nárůst e-commerce v roce 2020 způsobil, že akce tak trochu zapadla. „Letos se ale růst zpomalil a jsme opět blíže normálu z roku 2019 – tedy očekáváme, že lidé se opět vrátí ke svým nákupním zvyklostem” vysvětluje Halík.
Letos Black Friday opět nabývá na síle. Přispívají k tomu varování prodejci, že zboží v adventním období nebude k dostání v dostatečné míře. Více než polovina (53 %) zákazníků se také obává zdražení, a chce proto dárky nakoupit co nejdříve. Výhodou je prodloužená doba na vrácení až několik dnů po Vánocích.