Češi se letos na vánoční sezónu připravují už od konce září, ukazují data společnosti Google. Liší se tím od ostatních zemí střední Evropy, kde tato vlna přichází až výrazně později. Kromě vánočních dárků roste například zájem o různé dekorace, svíčky. Hitem letošního roku jsou zatím netradiční adventní kalendáře.
Nejčastěji Češi podle Googlu vyhledávají dárky pro konkrétní osoby, nejvíce pro maminku, o něco méně pro tatínka nebo babičku. „Podle dat z loňského roku lze vyhledávající rozdělit do dvou hlavních skupin: část z nich se po dárcích na internetu rozhlíží od první půlky listopadu, druhá skupina začíná až v prvním prosincovém týdnu,“ komentuje dva vrcholy sezony obchodní ředitel české pobočky Googlu František Štrupl, podle kterého byl loňský rok specifický tím, že se více vyhledávalo slovo „výprodeje“.
Nárůst popularity je vidět u netradičních adventních kalendářů, nejčastěji u těch s kosmetikou nebo hračkami. Trendem posledních let jsou adventní kalendáře se svíčkami nebo pro psy. Roste také vyhledávání produktů spojených s vánoční atmosférou, jako jsou například dekorace, svíčky či tepláky. V posledních letech mírně stoupá zájem také o povánoční výprodeje, lidé se na ně vrhají již bezprostředně po Štědrém dnu.
Trendy ve vyhledávání korelují podle obchodníků s trendy reálných prodejů. „První vlna vánočních nákupů se v Česku začíná zvedat o něco dříve než na ostatních trzích, kde působíme, a vidíme během ní dva výrazné vrcholy v první polovině listopadu a začátkem prosince,“ potvrzuje Klára Blažková, interim marketing director Alza.cz.
Podle výzkumu Smart Shopper Research více než 80 procent Čechů více nebo výrazně více nakupuje online než offline. Tento výzkum z letošního června dále ukázal, že online je stále preferovanějším způsobem nákupu především díky možnosti doručení až do domu, často nižším cenám a větší pohodlnosti. Loni podle dat Českého statistického úřadu nakupovalo online o 1,3 milionů Čechů více než v roce 2019. Největší relativní nárůst byl zaznamenán ve skupině 45-54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 procent.
Češi patří oproti některým sousedním národům k velmi loajálním zákazníkům. Téměř tři čtvrtiny z nich uvádí, že nakupují pouze u několika ověřených prodejců. Tento trend je patrný napříč více zkoumanými kategoriemi, jako jsou elektronika, dům a zahrada nebo třeba móda. Loajalita vůči značkám navíc meziročně vzrostla.
„Němci nebo Maďaři jsou zvyklí nakupovat od širšího portfolia prodejců než Češi, v těchto zemích se tak mohou nacházet nová odbytiště pro české firmy. Dobré je si ale předem ověřit, zda se jedná o vhodný trh právě pro konkrétní výrobek nebo službu. Náš nástroj Market Finder, který jsme nedávno představili i v Česku, už dokáže toto spolehlivě odhadnout,“ říká Štrupl.
V okolních zemích lze zároveň pozorovat i jiné trendy v souvislosti s vyhledáváním dárků a celkovým spotřebním chováním před Vánoci. Slováci a Maďaři si tuto aktivitu nechávají nejčastěji až na poslední dva týdny před Vánoci a ani Poláci se nepřipravují s velkým předstihem. Na konci září v Polsku ještě probíhá takzvaný. „dzień chłopaka“, kdy se vyhledávají dárky pro chlapce. Jednotlivé e-shopy se tak musí připravovat na sezónu na různých trzích odlišně.
Black Friday zajímá spíše bonitní zákazníky
Marketingová konzultační společnost Proficio zase nedávno ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že letos mají v plánu nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než loni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.
„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkum ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají „lovci“ slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 procent, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 procent,“ vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio.
73 procent respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.