Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

APRA se distancuje od Jiřího Ovčáčka, vystavuje mu červenou kartu

Podle Asociace public relations Ovčáček nevykonává práci tiskového mluvčího eticky a v souladu s principy oboru, čímž ho dehonestuje. APRA vyzývá k podpoře iniciativy, kterou už podepsaly stovky profesionálů.

Asociace public relations (APRA) zformulovala otevřený dopis, v němž se distancuje od toho, jakým způsobem vykonává práci tiskového mluvčího prezidenta republiky Jiří Ovčáček. Vyzývá také profesionály k podpisu dopisu a podpoře iniciativy, s jejíž pomocí chce Ovčáčkovi „vystavit červenou kartu“.

Po jednom dni od zveřejnění petice sesbírala už téměř 800 podpisů. Mezi prvními signatáři jsou členové vedení APRA, jako například Rostislav Starý a Jaroslav Duroň z agentury PR.Konektor, Václav Pavelka z Native PR, Michal Vlasák z Havas Public Relations či Patrik Schober, šéf Pram Consulting a předseda výkonné rady APRA.

Reklama

„Jako profesní organizace kultivující trh a obor public relations se musíme zásadně distancovat od způsobu výkonu práce tiskového mluvčího tak, jak tuto roli naplňuje tiskový mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček. V aktuální situaci, kdy je na jeho způsob práce oprávněně upřena mimořádná pozornost, obor dehonestuje neprofesionálním a neetickým výkonem funkce tiskového mluvčího prezidenta republiky,“ uvádí v dopise APRA.

Podle asociace se Ovčáček vůči etickým zásadám public relations proviňuje dlouhodobě. Porušuje například minimálně pět z deseti bodů Helsinské deklarce, kterou zformulovala respektovaná mezinárodní organizace ICCO.

APRA prohřešky proti zásadám vysvětluje následovně:
Komunikovat pravdivě a transparentně
 – Jiří Ovčáček byl v průběhu své role tiskového mluvčího prezidenta opakovaně usvědčen ze lži. Dlouhodobě se navíc vyjadřuje tak, že není zřejmé, zda jde o názor jeho nebo prezidenta republiky, který jen tlumočí. Vlastní názory by přitom v roli tiskového mluvčího prezidenta republiky a na kanálech pro tyto účely zřízených prezentovat vůbec neměl.

Přispívat k reputaci oboru PR – Jiří Ovčáček obor komunikace dlouhodobě dehonestuje a vytváří dojem, že tato práce nepodléhá žádným profesním ani etickým principům. Opak je pravdou. Tento obor s více než stoletou tradicí a všechny profesionální subjekty v něm podléhají standardům formulovaným mimo jiné ve Stockholmské chartě, Helsinské deklaraci a dalších profesních kodexech. Na jejich dodržování a rozvoj oboru dohlíží řada národních i mezinárodních organizací, které usilují o to, aby profesionálové v komunikaci jednali eticky a společensky odpovědně.

Nikdy nepřispívat k rozšiřování fake news – pomineme-li obavu, že Jiří Ovčáček fake news sám i vytváří, tak nedostatečnou komunikací a jinotaji nepochybně dává zcela zbytečně prostor pro spekulace a jejich šíření veřejným prostorem

Nedopouštět se diskriminace nebo nepřátelského jednání vůči některým osobám či komunitám – Jiří Ovčáček z pozice tiskového mluvčí opakovaně uráží nejen např. novináře, ale záměrně nálepkuje i část veřejnosti a ostouzí občany této země. V roli tiskového mluvčí prezidenta republiky je to něco naprosto nepřijatelného.

Být si vědom síly sociálních médií a využívat je zodpovědně – Jiří Ovčáček dlouhodobě využívá twitterový účet vázaný na pozici tiskového mluvčího prezidenta republiky k dalšímu štěpení společnosti, útokům vůči části veřejnosti a v poslední době i sdílení bezobsažných a nepochopitelných emotivních příspěvků.

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)