Ipsos kávová studie ukazuje, že polovina pijáků kávy si s kávou asociuje chvilky pohody a relax, který jim šálek jejich oblíbeného nápoje přinese, třetina oceňuje schopnost kávy dodat energii a řádně nakopnout. Kromě těchto benefitů si pod kávou lidé velmi často představí její chuť a období dne, kdy si kávu dopřejí. Pro desetinu káva představuje radost, rituál nebo posezení s přáteli.
84 % české populace můžeme považovat za pijáky kávy, tedy za ty, kteří si kávu dopřejí alespoň jednou týdně, většina z nich pije kávu denně. Instantní káva stále mezi českou populací převažuje. Alespoň jednou týdně si „instant“ uvaří 60 % dospělých, zatímco zrnkovou kávu (zpracovanou libovolným způsobem) zvolí polovina Čechů.
S mlékem, prosím…
Nejen představy o kávě a typ konzumované kávy se napříč českou populací liší, odlišný pohled mají pijáci kávy také na to, zda si kávový nápoj osladit nebo do něj přidat mléko.Téměř polovina české populace si kávu vždy či většinou osladí, naopak třetina kávu nikdy nesladí. Zajímavé sociodemografické rozdíly se objevují právě mezi odmítači cukru či jiných sladidel. Mezi touto skupinou se ve větší míře objevují ženy a vysokoškolsky vzdělaní lidé. Naopak s klesajícím věkem roste pravděpodobnost, že si daný jedinec kávu osladí.
Mléko si do kávy alespoň někdy přidá většina české kávové populace (85 %). To, zda si jedinec dá kávu s mlékem, z velké části závisí na jeho pohlaví a věku, přičemž spíše ženy a mladší lidé tíhnou ke konzumaci kávy s mlékem.
Kravské vede
Do českých obchodů se s postupem času stále více a více dostávají výrobky neobsahující živočišné produkty. Stejně tak se rozšiřuje i počet kaváren, ve kterých si můžeme vychutnat kávu s rostlinnou alternativou mléka. Kravské mléko v kávě však stále převažuje, sedm z deseti konzumentů kávy s mlékem volí klasické mléko a rostlinné mléko v kávovém nápoji zatím nikdy nevyzkoušeli. Jaká je hlavní motivace zbylých 30 %, kteří si alespoň někdy do kávy rostlinné mléko dají? Více než polovina z nich chce vyzkoušet něco nového, téměř pětina volí rostlinná mléka kvůli lepší chuti, 12 % je nuceno k těmto variantám přejít kvůli intoleranci laktózy či zažívacím problémům způsobeným konzumací kravského mléka.
Jak je vidět, česká kávová populace je velmi rozmanitá. Neliší se pouze preferovaný typ kávy, způsob ochucení, ale také momenty, které si lidé s konzumací kávy spojí. Pro vytvoření úspěšné kávové komunikace, se kterou se cílová skupina snadno ztotožní, je tedy třeba tuto odlišnost brát na zřetel.
V posledních letech však dochází k proměnně kávové kultury, které začínají využívat i kávové značky. Řada z nich ve své komunikaci českou veřejnost edukuje a ukazuje jí, že káva už není jenom o instantu nebo turecké kávě. Ačkoliv velká část Čechů volí kávu instantní či preferuje typického „turka“, doby, kdy vám na návštěvě blízcí dali vybrat mezi těmito dvěma variantami jsou, ve většině případů, dávno pryč. Češi začínají přebírat trendy ze zahraničí, ať už se jedná o kávové nápoje založené na espressu či o nejrůznější typy filtrované kávy.
Značky z kávové kategorie se těmito trendy inspirují a českou společnost se snaží ve svých reklamách edukovat. Jedním z mnoha příkladů může být Jihlavanka, která vsadila ve své komunikaci na představení různých druhů přípravy kávy. Ve spotu Jaký jste typ: Automat, nebo manuál? vtipně odkazuje na typy převodovky a zároveň detailně ukazuje proces přípravy kávy ve french pressu.
V dalším spotu z června roku 2021 Jihlavanka představuje přípravu kávy v moka konvičce, kterou zvládne „přibližně každý první“.
Jihlavanka – Jak snadné je kafe z moka konvičky?
Nescafé Dolce Gusto, výrobce kávovarů a kapslí, naopak na začátku roku 2021 vsadil na propagaci tradičních kavárenských typů kávy, které si díky kapslovému přístroji může každý snadno připravit z pohodlí domova. Divákovi značka ukazuje, že s jeho produkty si doma může připravit nejen cappuccino a latte macchiato, ale také flat white či cold brew.
Nescafé Dolce Gusto – Moje domácí kavárna
Ačkoliv se bezesporu kávová kultura v České republice postupně mění, jsou Češi dostatečně obeznámeni s novými kávovými nápoji? V následujícím textu se zaměříme především na znalost „kavárenských“ typů kávy, milovníci filtrované kávy snad odpustí, ale jejich oblíbené filtrované kávě se budeme věnovat až v budoucnu.
Devět z deseti českých pijáků kávy zná pojmy espresso či cappuccino. Tyto dva velmi rozšířené kávové nápoje si pravidelně či příležitostně dopřejí tři čtvrtiny kávové populace. Znalost relativních novinek, flat white a cold brew, je podstatně nižší. Pojem cold brew někdy slyšela třetina českých pijáků kávy, v případě flat white se jedná téměř o polovinu Čechů (45 %). Kromě poměrně nízké znalosti, má velká část z těch, kteří pojmy znají, zatím spíše mlhavou představu o tom, jaké nápoje si pod těmito pojmy představit. V případě cold brew, pouze 11 % kafařů ví, co daný pojem znamená, u flat white se jedná o pouhou pětinu kávové populace. Nižší znalost a rozšíření těchto nápojů může být pro výrobce kávy příležitostí, je však třeba českou populaci o těchto variantách kávy obeznámit.
Není cold brew jako cold brew!
U metody cold brew se na chvíli zastavíme. Tato metoda přípravy kávy, vhodná především pro horké letní měsíce, spočívá v zalití nahrubo namleté kávy studenou vodou. Káva se následně ve studené vodě louhuje několik hodin (16 až 24 hodin). Velmi dlouhá extrakce ve studené vodě kávě dodá výjimečnou chuť. Metodou cold brew se však v poslední době začínají inspirovat i nekávoví výrobci, a to konkrétně výrobci čajů, kteří nabízí cold brew (tedy za studena připravené) čaje. Výrobci (ať už za studena připraveného čaje či kávy) však v současné době nabízí možnost si tyto nápoje připravit velmi rychle bez nutnosti čekání dlouhých hodin, jejich produkt stačí zalít studenou vodou a výsledný nápoj si vychutnat.
Částečný přesun termínu cold brew do oblasti přípravy čaje však může pro výrobce kávy představovat hrozbu. Jelikož si lidé, nedostatečně obeznámeni s jeho významem, mohou tento termín prvotně spojit právě s ledovým čajem. Výrobci (ať už kávy, nebo čaje) budou muset být v budoucnu své komunikaci přímočaří a svým potenciálním zákazníkům jasně ukázat, který typ cold brew právě oni nabízejí.
O výzkumu:
Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku populace ČR o velikosti 994 respondentů a probíhal v červenci 2021.