Podle odhadu Asociace komunikačních agentur je zájem hlavně o televizní reklamu, venkovní a rozhlasová inzerce se blíží k růstu.
Asociace komunikačních agentur (AKA) přidává další pozitivní odhad vývoje na reklamním trhu. Navazuje na zprávy, které už zveřejnila společnost Nielsen Admosphere a z celosvětového pohledu WARC. Ta nedávno informovala, že globální výdaje na reklamu rostou takřka dvojnásobně rychle, než se očekávalo, tedy o 12, 6 procenta. AKA dodává, že je na základě pozitivní podnikatelské nálady v ČR možné očekávat i na českém trhu překonání původních předpokladů zadavatelů z podzimu loňského roku. Podle nich měly být letos reklamní investice zhruba stejné jako v roce 2020.
Zpráva WARC mimo jiné potvrdila dlouhodobý vzestup investic do online prostoru a zmínila nejvyšší nárůst odvětví e-commerce během druhého letošního kvartálu (meziročně o 59,5 procenta). Růst oblíbenosti nákupů přes internet potvrzuje i ředitel AKA Marek Hlavica: „Nárůst v oblasti e-commerce potvrzují i reklamní a marketingové agentury, které se zaměřují na podporu e-shopů. Ty během plošné karantény neměly nouzi o zakázky, naopak rostly a zvyšovaly své obraty často dvojciferně.“
Podle Zprávy o reklamě z konce roku 2020, kterou každoročně vydává Asociace komunikačních agentur, bylo pro české firmy hlavní výzvou zaměřit se více na budování nových prodejních on-line kanálů, získávání dalších zákazníků a podporu značky. To se ostatně potvrdilo i u celosvětových firem. „Pandemie neznamenala jen přesun z kamenných obchodů do on-line, ale také poučení ohledně hodnoty značky. Silné a strategicky podporované značky jsou odolnější. Lidé se více než kdy jindy rozhodovali, u koho nakoupí. A preferovali právě značky, které znají a mají o nich dobré mínění,“ říká Hlavica.
Podle posledních červnových dat AKA byl zaznamenán růst i u mediálních kanálů. Poptávka roste především po televizní reklamě. Z velké části je tento fakt ovlivněn návratem sportovních událostí, včetně nadcházejících letních olympijských her.
Pozitivně dopadla také venkovní reklama a inzerce v rozhlasu, která se díky stoupající tendenci blíží do fáze růstu. Nadějné výsledky má po delší době dokonce i inzerce v tištěných mediích, u které byl zaznamenán zpomalený dlouhodobý pokles a rostoucí tendence křivky.
Obor dopravy a cestovního ruchu byl před pandemií jedním z největších a nejrychleji rostoucích inzerentů. To se však během minulého roku z důvodu prudkých škrtů změnilo. Očekává se, že se obor podaří obnovit nejdříve až po roce 2022. Podle aktuálních předpokladů výdaje na reklamu v oblasti cestovního ruchu v příštím roce poklesnou o 6,9 procenta, oproti roku 2019. V rámci českého trhu potvrdila situaci i AKA už v únoru, kdy prohlásila, že sektory, jako jsou letecká doprava či turismus, budou v oblasti reklamy stát stranou. Důraz na propagaci tuzemských regionů jako prázdninových destinací celkový propad nevykompenzují.
Mnohé firmy, které nabízejí cestovní služby, snížily v loňském roce svou reklamu z důvodu kolapsu poptávky, což vedlo k celkovému přehodnocení marketingových strategií. To mimo jiné potvrzují i informace, které poskytla ubytovací služba Airbnb, která v loňském roce snížila celosvětově své výkonnostní kampaně o 541 mil. dolarů a změnila strategii tak, aby byla více zaměřena na značku a PR.