Reklamní produkce loni klesla meziročně o 44 procent na nejnižší úroveň od roku 2002, uvedla Asociace producentů v audiovizi.
Na filmovém festivalu v Karlových Varech shrnuli představitelé Asociace producentů v audiovizi (APA) výsledky oboru za roky 2019 a 2020. Jak se dalo očekávat, jeho růst po rekordním roce 2019 zastavila pandemie. Na jednotlivé segmenty audiovizuálního průmyslu měla různý dopad. Filmová a televizní výroba pokračuje po jarním přerušení v roce 2020 relativně beze změn. Na produkci reklam ale tvrdě dolehly mezinárodní restrikce v dopravě a karanténní opatření. Reklamní produkce celkově v roce 2020 klesla na nejnižší hodnoty od roku 2002. I přes rozšíření členské základny dosáhla pouze na 1,055 miliardy korun, což je meziroční pokles o 44 procent.
Jak MAM řekla producentka Dawson Productions Monika Kristl, alespoň český trh funguje relativně normálně, i když na tvorbu TV spotů zbývá méně prostředků, protože zadavatelé směřují čím dál tím vyšší podíl rozpočtů do onlinu.
„Na rozdíl od výroby reklamy pro lokální trh, která je stabilní a bez výrazného propadu, pokles zaznamenala především oblast výroby reklamních spotů pro zahraniční zadavatele. Výroba a zadávání reklamy kopíruje vývoj trhu, na jehož zpomalení měla vliv celosvětová pandemie,“ uvedla Monika Kristl a upřesňuje: „Servisní společnosti z oboru reklamy jako zásadní vnímají velký úpadek projektů z Anglie. Ten je způsobený jednak zpřísněnými nařízeními v souvislosti s covid-19 v oblasti cestování a jednak dopadem brexitu a motivací klientů, aby vytvářely projekty na území Spojeného království. I USA začaly realizovat více projektů v bližších místech jako v Mexiku či Kanadě. Už před pandemií poklesla i realizace projektů z Francie, kde se nedařilo českým produkčním společnostem finančně vyhovět rozpočtům“.
I přes tento pokles zůstávají Praha a ČR dobrou destinací. Důvodem je především silná infrastruktura. Garance kvality i v době velké obsazenosti štábů Prahu odlišuje od „nových filmových destinací“ typu Ukrajiny nebo Rumunska. Klíčovým parametrem pro rozhodování amerických zadavatelů, kde dnes realizovat natáčení, jsou primárně náklady spojené s obsazením, a tedy autorskými právy herců. Flexibilní přístup českých castingových agentur při nabídce buy-outů (práva k užití) herců je jeden ze zásadních momentů, kdy Praha dokáže konkurovat východoevropským a levnějším destinacím. ČR je také schopna konkurovat cenou za kvalitní obsazení a zlepšuje se i v nabídce multikulturního lokálního castingu.