Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

KVIFF: Růst filmového průmyslu zpomalila pandemie, natáčení zahraničních reklam takřka zastavila

Reklamní produkce loni klesla meziročně o 44 procent na nejnižší úroveň od roku 2002, uvedla Asociace producentů v audiovizi.

Na filmovém festivalu v Karlových Varech shrnuli představitelé Asociace producentů v audiovizi (APA) výsledky oboru za roky 2019 a 2020. Jak se dalo očekávat, jeho růst po rekordním roce 2019 zastavila pandemie. Na jednotlivé segmenty audiovizuálního průmyslu měla různý dopad. Filmová a televizní výroba pokračuje po jarním přerušení v roce 2020 relativně beze změn. Na produkci reklam ale tvrdě dolehly mezinárodní restrikce v dopravě a karanténní opatření. Reklamní produkce celkově v roce 2020 klesla na nejnižší hodnoty od roku 2002. I přes rozšíření členské základny dosáhla pouze na 1,055 miliardy korun, což je meziroční pokles o 44 procent.

Jak MAM řekla producentka Dawson Productions Monika Kristl, alespoň český trh funguje relativně normálně, i když na tvorbu TV spotů zbývá méně prostředků, protože zadavatelé směřují čím dál tím vyšší podíl rozpočtů do onlinu.

Reklama
Know

„Na rozdíl od výroby reklamy pro lokální trh, která je stabilní a bez výrazného propadu, pokles zaznamenala především oblast výroby reklamních spotů pro zahraniční zadavatele. Výroba a zadávání reklamy kopíruje vývoj trhu, na jehož zpomalení měla vliv celosvětová pandemie,“ uvedla Monika Kristl a upřesňuje: „Servisní společnosti z oboru reklamy jako zásadní vnímají velký úpadek projektů z Anglie. Ten je způsobený jednak zpřísněnými nařízeními v souvislosti s covid-19 v oblasti cestování a jednak dopadem brexitu a motivací klientů, aby vytvářely projekty na území Spojeného království. I USA začaly realizovat více projektů v bližších místech jako v Mexiku či Kanadě. Už před pandemií poklesla i realizace projektů z Francie, kde se nedařilo českým produkčním společnostem finančně vyhovět rozpočtům“.

I přes tento pokles zůstávají Praha a ČR dobrou destinací. Důvodem je především silná infrastruktura. Garance kvality i v době velké obsazenosti štábů Prahu odlišuje od „nových filmových destinací“ typu Ukrajiny nebo Rumunska. Klíčovým parametrem pro rozhodování amerických zadavatelů, kde dnes realizovat natáčení, jsou primárně náklady spojené s obsazením, a tedy autorskými právy herců. Flexibilní přístup českých castingových agentur při nabídce buy-outů (práva k užití) herců je jeden ze zásadních momentů, kdy Praha dokáže konkurovat východoevropským a levnějším destinacím. ČR je také schopna konkurovat cenou za kvalitní obsazení a zlepšuje se i v nabídce multikulturního lokálního castingu.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)