Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Humpolec boduje se stylem „na půli cesty“ od studia Svéráz

V designérské soutěži na nový vizuální styl města Humpolec, kterou pořádala organizace Czechdesign, zvítězil důvtipný návrh studia Svéráz. Jeho hlavní myšlenka je inspirována geografickou polohou města, které leží strategicky u dálnice D1 na půli cesty mezi Prahou a Brnem.

Zástupci města chtěli díky soutěži najít koncept vizuální komunikace, který doprovodí obsahovou komunikaci městského úřadu, města a jeho příspěvkových organizací směrem k veřejnosti jednotnou profesionální formou, a podpoří tak srozumitelnost důležitých sdělení. Vizuální styl definuje nejen logo, ale i novou podobu všech interních a externích materiálů jako jsou plakáty, internetové stránky nebo Radniční listy. Motivací se staly ale i další důvody, například podpoření hrdosti života ve městě, zatraktivnění Humpolce jako turistického cíle či omezení vizuálního smogu ve veřejném prostoru.

Humpolec je svými obyvateli vnímaný jako místo, které má všeho „tak akorát“. Díky své poloze, jež je zároveň silnou asociací spojovanou s Humpolcem, je na dosah velkým městům, zachovává si ale výhody malého města.

Reklama

Na této myšlence postavilo svůj koncept i studio Svéráz, které v designérské soutěži uspělo. Vítězný návrh vychází ze strategické polohy města, kterou představuje vzdušná čára / diagonála, spojnice mezi městy Praha a Brno.

„Dvě největší města ČR jsou ve značce reprezentována tečkami v pozici 45º. Bod vlevo nahoře značí Prahu, bod vpravo dole pod nápisem zastupuje Brno. Mezi nimi, v pomyslné diagonále, leží název města Humpolec. Název lze zaměnit pouze a ‚H‘, které slouží jako symbol a zkrácená varianta značky. Mezi tečky je také možné umístit různé slogany, hesla či upozornění. Stejnou cestou jsme navrhly řešení značek pro městské instituce. Odkaz k poloze města se dále propisuje do specifické práce s fotografií. Pomocí mřížky dochází k jejich částečnému diagonálnímu oříznutí. Hlavní myšlenka vizuální identity je podpořena také při výběru propagačních předmětů, které navrhujeme volit v návaznosti na tematiku lokace, měření vzdálenosti a cestu obecně,“ popisují Petra Kalousková a Eva Vopelková, které tvoří studio Svéráz. 

Návrh studia je odvážný, ale má i střízlivou a čistou formu. Je pozitivní, nekomplikovaný, ale důvtipný. „Autorky přišly s široce aplikovatelným a živým vizuálním stylem, se kterým se bude poměrně jednoduše pracovat. Originální barevnost  je přímým prostředkem pozitivního dojmu z celého vizuálu, který podtrhuje i volba nápaditého písma Atyp,“ komentuje Kristina Fišerová, členka poroty.

Místostarostka Humpolce Alena Kukrechtová vyjadřuje spokojenost s výsledkem: „Osobně oceňuji komplexnost celého projektu a zároveň genialitu jednoduchosti nápadu s lokací, jeho důstojnost, ale na druhé straně zajímavé vytvoření prostoru pro žádoucí hravost.“

Grafické duo Svéráz se zaměřuje především na komplexní systémy pro vizuální identity a jejich aplikaci na online a offline prostor. Tvoří jej Petra Kalousková a Eva Vopelková, absolventky Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Do portfolia studia patří i vizuální identity pro města Litoměřice a Úštěk nebo farmy Držovice.

Změna se dotkne veškerých prvků, kterými město komunikuje s obyvateli i návštěvníky. Nový vizuální koncept zahrnuje logo, ale propíše se i do všech výstupů. Novou podobu tak získají interní tiskoviny jako dopisy, vizitky nebo faktury, externí tiskoviny jako plakáty či letáky, grafika pro sociální sítě, webové stránky, orientační systém v budovách i ulicích, Radniční listy i měsíčník Zálesí.

Pro svou prezentaci využívalo v minulosti město především historický znak a logo, které ale nebylo rozpracováno ve vizuální styl. Podoba komunikace byla roztříštěná.

Do soutěže se na základě výzvy mohla přihlásit široká odborná veřejnost. Na základě představených portfolií pak byla vybrána studia, která zpracovala zadání. Soutěž probíhala od dubna do října 2020 v jednom kole se třemi účastníky: Kristina Ambrozová, studio Toman Design, studio Svéráz. Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity Humpolce a její implementaci.

Nezávislá část poroty / externí odborníci:

  • MgA. Miroslav Roubíček, Studio COLMO,
  • doc. MgA. Kristina Fišerová, vedoucí ateliéru Grafický design na Západočeské univerzitě v Plzni,
  • Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka Czechdesign.

Závislá část poroty / zástupci města:

  • Karel Kratochvíl, starosta města Humpolec,
  • Mgr. Alena Kukrechtová, místostarostka města Humpolec.
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)