V Česku letos v červnu odstartuje první evropská elektronická platforma pro prodej mediálního prostoru ve všech typech médií s názvem Gate4ad.com. Od prosince má být funkční pro všechny země EU a Švýcarsko.
„Je to reakce na celosvětový trend přesunu všech aktivit do online prostředí, což se dotýká také prodeje mediálního prostoru,“ říká Jan Klápa, zakladatel projektu a ředitel společnosti Gate4ad s tím, že zatím má nasmlouváno osm mediálních organizací, včetně televize.
„Elektronická platforma nabídne zadavatelům stejné služby jako současné agentury, umožní nakoupit reklamu ve více zemích najednou a zrychlí objednávání. Médiím zajistí 100procentní platbu reklamního prostoru dopředu a možnost rozšířit si portfolio klientů,“ vypočítává přínosy projektu Klápa, který stojí například i za zpravodajským projektem Zitrek.cz.
Hlavní celosvětové komunikační holdingy již podle něj několik let tento trend předpokládají. „Sofistikované on-line platformy postupně doplní standartní ‚kamenné‘ mediální agentury. V USA se již všechna média přes web začala prodávat,“ myslí si Klápa a jako zahraniční příklad uvádí aplikaci Buytvads.com. Podle něj budou službu využívat spíše malé a střední firmy, pro které bude platforma v případě zájmu poskytovat i klasické mediální poradenství.
Klápa na českém reklamním trhu působí bezmála třicet let. V devadesátých letech pracoval v Procter&Gamble v Belgii a v ČR jako media manager, od roku 1999 vedl agenturu MindShare. Založil a patnáct let vedl společnost Media Investments. Od jejího prodeje v roce 2020 se věnuje novým projektům v oblasti médií. V Gate4ad.com se spolu s ním angažuje skupina českých mediálních profesionálů s dlouhodobými zkušenostmi z mezinárodních mediálních agentur a reklamních zadavatelů. V projektu bude mít majetkový podíl i blíže nespecifikovaný zahraniční investiční fond.