Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Do „Týdnů mediálního vzdělávání“ se zapojil Kovy, Záruba a Veselovský

Už po páté se v České republice koná šestitýdenní akce na podporu mediální gramotnosti s názvem „Týdny mediálního vzdělávání“, které pořádá vzdělávací program JSNS společnosti Člověk v tísni. Startuje dnešním dnem.

Letošní motto „Mediální ring. Rozhodni, kdo zvítězí!“ akcentuje pomyslný souboj pravdy se lží a vliv rozhodování každého člověka na to, která strana nakonec získá ve společnosti převahu. Nabídka je určena nejen základním a středním školám, ale komukoliv, kdo má zájem posílit svou mediální gramotnost. Součástí je i uvedení nového pětidílného vzdělávacího pořadu Mediální ring 2, který volně navazuje na úspěšnou první řadu Kovyho mediální ring, a nová videohra ke kybešikaně s názvem DigiStories: Nela.

„Dezinformace nejsou nějakým fenoménem současnosti. Úmyslné, účelové lži, záměrné vymýšlení nepravdivých zpráv a manipulace s fakty provázejí lidstvo po staletí. Co se ale výrazně proměnilo, je forma a rychlost, jakou se šíří. Sociální sítě představují pro dezinformace ideální živnou půdu. Dezinformace, konspirační teorie a poplašné zprávy jsou obrovským problémem současnosti, představují přímé ohrožení demokracie, lidských práv a svobod,“ vysvětluje ředitel JSNS Karel Strachota, proč se JSNS ve svých vzdělávacích aktivitách tomuto fenoménu už řadu let věnuje.

Reklama
MMcite

Pětidílný vzdělávací pořad Mediální ring 2. Volně navazuje na úspěšný Kovyho mediální ring, který JSNS publikoval v roce 2019. Každý z dílů se odehrává v prostředí vybrané sociální sítě a věnuje se následujícím tématům: 1. Internet a média, 2. Zpravodajství, 3. Dezinformace, 4. Reklama, 5. Kyberbezpečí. Druhou sérií pořadu provází diváky dva teenageři Lucie a Matyáš a hlas herce Jana Dolanského. V roli vysvětlujícího rádce vystupuje spolu s Kovym nově také novinář Martin Veselovský (DVTV). 

„Poslední složitý rok byl pro dezinformace doslova živná půda a lidé se k nim uchylovali z různých důvodů. Historicky vzato k epidemiím dezinformace neodmyslitelně patří. Z mnoha příkladů třeba Morové povstání v Moskvě — výstižná, a zároveň znepokojivá historická lekce. Prostředí se mění rychle. Mozek pomalu. Věda je nudná a složitá. Bludy často šťavnaté a prosté. Největší nebezpečí mediální negramotnosti spočívá ve zranitelnosti, naivitě a nekritičnosti,“ uvádí úspěšný youtuber Karel „Kovy“ Kovář, který se dlouhodobě aktivně podílí nejen na edukaci v oblasti témat souvisejících s mediální gramotností, ale například i v oblasti moderních dějin.

Stop kyberšikaně

Další novinkou, kterou JSNS na svém portálu se začátkem Týdnů mediálního vzdělávání zpřístupňuje, je výuková videohra pro školy k tématu kyberšikany s názvem DigiStories: Nela. Je určena žákům ve věku 11–15 let. Na fiktivním příběhu třináctileté dívky Nely, která se stala obětí kyberšikany ze strany své kamarádky a spolužáků, ilustruje, jak se šikanovaný cítí. Prostřednictvím simulace konverzace na smyšlené sociální síti DigiStories mají žáci možnost rozhodnout, jak Nela zareaguje a kterým směrem se bude vývoj situace dále ubírat. Hra byla vytvořena ve spolupráci s oceňovaným herním studiem Charles Games.

Dne 18. května v 10 h také proběhne živý stream debaty na téma Pravda vs. lež, jejímiž hosty budou: novináři Lenka Kabrhelová (Český rozhlas) a Martin Řezníček (Česká televize), odborník na dezinformace Jakub Kalenský (Atlantic Council) a investigativní reportér Janek Rubeš. Role moderátora se zhostí Robert Čásenský. Živé vysílání bude možné sledovat ve veřejné události na Facebooku nebo stránce jsns.cz/tmv, kde bude posléze uložen i záznam celé debaty.

Přesah akce z prostředí školní výuky směrem k veřejnosti podpoří osvětová kampaň, jejíž součástí je i rozhlasový spot a video znělka, ilustrující souboj Pravdy a Lži v mediálním ringu, jimž propůjčil hlas sportovní komentátor Robert Záruba.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)