Firmy by měly lidem za poskytnutí dat platit, myslí si Češi

Jen čtvrtina českých uživatelů internetu věří, že společnosti budou s jejich daty zacházet odpovědně. Vyplývá to z  průzkumu agentury Kantar pro skupinu EOS.

Více než tři čtvrtiny Evropanů se domnívá, že většina uživatelů internetu si není vědoma finanční hodnoty svých osobních údajů. Češi nejsou výjimkou, s tímto tvrzením souhlasí 65 procent z nich.

Zajímavé je, že i přes toto tápání má polovina Čechů jasno v tom, že by za poskytnutí dat a jejich další použití, chtěla být finančně odměňována. V Evropě je pro finanční kompenzace za využití dat společnostmi 61 procent respondentů. Nejvýrazněji se z Evropanů pro placení za data vyslovili Chorvaté, nejvlažněji pak právě Češi a rovněž Francouzi.

Obecně převládá nevole spotřebitelů vědomě sdílet svá data za nějakou formu náhrady v podobě slevy či nadstandardní služby. V Česku je tomu nakloněna sotva čtvrtina (24 %) dotázaných, což je nejméně v Evropě.

Důvěru ve společnosti, že budou zodpovědně nakládat s osobními daty, má jen třetina Evropanů. Češi (25 %) patří v tomto směru, opět spolu s Francouzi (18 %), k nejméně důvěřivým národům. Nejdůvěřivější jsou naopak Makedonci (47 %) a Slováci (46 %). Je překvapivé, že Slováci jsou o tolik důvěřivější vůči společnostem než lidé u nás. Může to plynout z předchozí negativní zkušenosti s nakládáním s jejich daty, která je v Česku horší,“ vysvětluje Vldimír Vachel jednatel společnosti EOS KSI. Téměř třetina (28 %) Čechů v průzkumu uvedla, že toleruje anonymní využití dat společnostmi.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-17

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-17

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Algoritmus
Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Andrea Štěpánová
Tomáš Pravenec
Bohém Bolek Polívka
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
SHORTLIST(8)
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
SHORTLIST(8)