Počáteční šmrnc exkluzivity a velkého zájmu o novinku už postupně ochlazuje. Zatím je stále dostupná jen pro majitele iPhonů, na uživatele Androidu snad brzy dojde.
Vzestup zájmu o audio formáty dobře ilustruje úspěch Clubhousu. Pro někoho je náhradou hospodských debat, jiní ho využívají pro své značky. Z kdysi populárních videohovorů se stal standardní pracovní nástroj. Clubhouse odstartoval v USA v dubnu 2020, v květnu měl zhruba 1600 uživatelů a do konce roku jich globálně získal zhruba 600 tisíc. Začátkem letošního roku nezůstalo ušetřeno ani Česko. Z pár jednotek rostly počty přihlášených exponenciálně, ač je aplikace jen pro zvané. Na konci ledna už bylo Čechů podle odhadů na 40 tisíc. I ti tak přispěli k více než ztrojnásobení celosvětových počtů, které koncem ledna přesáhly dva miliony uživatelů. Z analýzy sociálních médií od společnosti Newton Media vyplývá, že od 18. ledna do 28. února bylo na toto téma publikováno 12 187 zmínek, největší počet z nich byl sdílen na Twitteru (66 %).
„V prvních dnech se debaty zaměřovaly především na exkluzivní povahu této sítě. Jelikož je aplikace Clubhouse k dispozici pouze pro operační systém iOS a na pozvání. Objevovaly se také první nabídky s prodejem přístupů nebo teorie o tvorbě sítě za účelem zvýšení zisku společnosti Apple,“ říká Martina Maňhalová, analytička ze společnosti Newton Media. Mezi prvními se v tuzemsku hlásili influenceři, technologičtí nadšenci a samozřejmě marketéři a další profesionálové v komunikaci.
„Nové uživatele lákala k založení profilu také řada osobností z marketingu, byznysu nebo kreativní sféry. Zatímco pro některé byl projev odborníků přínosem, oceňovali zajímavé a inspirativní myšlenky nebo interní informace, jiní je považovali za jednostranně zaměřené „pseudoodborníky“ nebo elitáře,“ doplňuje Martina Maňhalová. Na zvýšený zájem uživatelů reagovala řada institucí, firem i politických subjektů, které zde začaly organizovat různé debaty.
Clubhouse se na konci února stal méně diskutovaným tématem a dle mnoha uživatelů ztratil svou unikátnost. „Masivní nárůst uživatelů a řada nových, často kontroverzních, debatních místností vyvolaly otázku, zda může obsah své uživatele i nadále obohatit,“ poznamenává Martina Maňhalová a dodává: „Pozitivní a negativní postoje vůči nové sociální síti jsou téměř vyrovnané, příspěvky pozitivního charakteru sdílelo 21 procent uživatelů, zatímco kriticky k ní přistupovalo 19 procent z nich.”
Instagram spouští Rooms pro více lidí
V možné odpovědi na populární skupinové povídání představila společnost Instagram začátkem března globální novinku v podobě Live Rooms. V nich mohou zároveň mluvit až čtyři lidé, dříve šlo mluvit maximálně ve dvou. Instagram doufá, že změna povede k tomu, že lidé začnou vytvářet vlastní talk show, podcasty a debatovat více s dalším tvůrci obsahu, což by mohlo zvýšit atraktivitu a přitáhnout i další publikum.
V místnostech na Clubhousu můžu současně mluvit až deset lidí celkový počet účastníků je omezen na osm tisíc posluchačů v rámci jedné místnosti. Facebook, věrný své akvizičně-kopírovací taktice, už údajně pracuje na vytvoření konkurence, v mezidobí nabízí tento formát, třeba i pro majitele Androidů, kteří se stále na Clubhouse nedostanou. Určitou nevýhodou Live Rooms je fakt, že jde o videohovory, anonymita a pohodlí telefonování z gauče v teplákách, tak tímto padá.