Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Unie vydavatelů nabízí členství zdarma. Chce být více slyšet

Tištěná média zažívají krušné časy. V důsledku poklesu prodejů a inzertních příjmů loni tisk postihl výpadek příjmů v odhadované výši dvou miliard korun, zhruba sedmdesát titulů zaniklo. Unie vydavatelů se nyní rozhodla sektor podpořit bezplatnou členskou registrací. Doufá v rozšíření základny a silnější hlas.

„Máme-li být schopni obhajovat a prosazovat naše společné zájmy, musíme postupovat jednotně a společně. Vyzýváme vás proto, abyste se aktivně zapojili do činnosti vaší profesní asociace. Vytvořili jsme přitom takové podmínky, které nyní umožňují efektivní a rychlé zapojení všech českých vydavatelů,“ píše se ve stanovisku Unie vydavatelů, které redakcím rozeslal její ředitel, Václav Mach.

Argumentuje tím, že Unie vydavatelů je jedinou profesní platformou v České republice, která prosazuje zájmy všech vydavatelů periodického tisku a online publikovaného obsahu. Připomínkuje například legislativu a podle Macha se jí za uplynulou dobu podařilo prosadit celou řadu věcí, které vydavatelům výrazně pomohly. Jedná se o snížení sazby DPH pro tiskové publikace z 15 na 10 procent nebo ve spolupráci s evropskými vydavatelskými asociacemi prosazení směrnice o ochraně autorských práv na jednotném digitálním trhu v EU.

Reklama

„V současné době se snažíme vyjednat pro vydavatele tisku státní podporu, která by jim pomohla při překonávání dopadů koronavirové krize. Dále pracujeme například na zavedení systému kolektivní správy autorských práv vydavatelů, jehož prostřednictvím by vydavatelé mohli čerpat finance za užívání jejich obsahu na digitálních platformách. Jsme připraveni prosazovat společné zájmy vydavatelů (omezení cookies třetích stran a další regulace v oblasti odpovědnosti za šíření reklamních sdělení) proti zájmům provozovatelů globálních digitálních platforem nebo vůči orgánům státní správy a dozorovým úřadům,“ píše Mach.

Po dlouhodobé stagnaci tištěné tituly loni zažily propad. Zhruba sedm desítek jich zaniklo. Celkový loňský výpadek příjmů vydavatelství odhaduje Unie vydavatelů na dvě miliardy korun. Celkově se loni prodalo o téměř 94 tisíc méně výtisků deníků, což představuje téměř 16procentní propad ve srovnání s rokem 2019. Tržby deníků (zařazených v ABC ČR) se propady o 9,1 procenta na 2,7 miliardy korun. U časopisů šlo o pokles ve výší 446 tisíc výtisků, což představuje 11procentní pokles. Například týdeníkům loni klesy tržby o 8,3 procenta. Data Media projektu, celostátního jednotného výzkumu čtenosti periodického tisku v České republice za 3. a 4. čtvrtletí, nicméně ukazují, že tisk čte 83 procent obyvatel ve věku 12 až 79 let.

Aktuálně nabízí Unie tři druhy členství:

Registrovaný člen – tato forma členství je zcela bezplatná. Člen zašle své kontaktní údaje, uvede registrační čísla vydávaného titulu či titulů v evidenci Ministerstva kultury ČR (pouze v případě tištěných titulů) nebo webovou adresu jím vydávaného titulu s kontaktními údaji na vydavatele a potvrdí, že se chce stát registrovaným členem. Zároveň souhlasí s tím, aby mu byly zasílány příslušné informace distribuované všem členským organizacím – registrovaným vydavatelům v České republice evidovaným v rámci Unie vydavatelů.

Přidružený člen – jímž se může stát každý vydavatel vydávající jeden nebo více tištěných titulů o menším nákladu (do cca 5000 výtisků na vydání), nebo obsah distribuovaný v elektronické podobě či dostupný online, zejména pokud jde o tituly se specializovaným, odborným, profesním nebo B2B obsahem. Přidružení členové hradí roční členský příspěvek ve výši 18 000 Kč. Získávají různé členské benefity, podobně jako řádní členové.

Řádný člen – jímž se může stát kterýkoliv vydavatel, který je připraven se plně podílet na činnosti Unie vydavatelů. Úhrada zahrnuje finanční příspěvek, který se skládá z ročního členského poplatku ve výši 30 000 Kč a plateb za služby pro řádné členy. Ty jsou odstupňované podle velikosti jejich obratu do 5 kategorií. Samostatně jsou hrazeny také další služby za výzkumy, včetně podílu na úhradě nákladů na monitoring inzerce (podle podílu na celkovém inzertním trhu ve vztahu k obratu naměřených hrubých inzertních příjmů).

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)