Společnost Facebook ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) spouští novou kampaň s názvem “Společně proti dezinformacím o onemocnění Covid-19”. Bude dostupná všem uživatelům napříč Evropskou Unií, ve Velké Británii a na Islandu, ale také v Turecku a v širším regionu Blízkého východu a Afriky. Podle průzkumů nejvíce dezinformací vzniká právě na této sociální síti.
Základem je infografika s tipy, jak rozpoznat falešné zprávy. U příležitosti spuštění kampaně přichází Facebook i se speciální webovou stránkou dostupnou v angličtině, francouzštině, italštině, němčině, španělštině, polštině a turečtině, která bude obsahovat informace o tom, jak se sociální síť vyrovnává s falešnými zprávami na svých platformách.
Podle nedávné analýzy společnosti Newton Media, která se zaměřila na zdroj debat o očkování, přesáhly v Česku diskuse o koronaviru za více než rok trvání epidemie hranici 11 milionů příspěvků, desetinu přitom tvoří zmínky o očkování. Společnost zjistila, že nejvíce se na téma diskutuje právě na Facebooku. Největší počty sdílení pak mají příspěvky Tomio Okamury (SPD). I podle čerstvého průzkumu digitální společnosti AdColony (na datech z regionu EMEA) je nejvíce fake news na Facebooku. Registruje je tam 46 procent spotřebitelů. Na druhém místě je YouTube s 23 procenty a Google (22 %).
Boj proti dezinformacím je v Česku čím dál aktuálnější. Minulý týden například odmítač roušek, poslanec Lubomír Volný (SPD), na sociální síť umístil příspěvek navázaný na článek serveru Aeronet, který spekuloval o možnosti roznášení britské mutace viru přepravní společností DHL. „Společnost DHL Express Česká republika se důrazně vymezuje proti zavádějícím a konspiračním informacím, které byly zveřejněny na webových stránkách serveru Aeronet dne 4. března 2021 a dále sdíleny na sociálních sítích,“ píše se v tiskovém prohlášení společnosti, která nyní zvažuje právní kroky.