Vzniklo Sdružení českých firem venkovní reklamy. Bojuje proti „likvidační vyhlášce“

Nově vznikající Sdružení českých firem venkovní reklamy (SČVR) si klade za cíl hájit zájmy podnikatelů působících v oblasti venkovní reklamy. V současné době zastupuje 95 % menších firem dlouhodobě působících v tomto odvětví. Předsedou sdružení se stal Josef Soušek.

SČVR chce působit jako plnohodnotný partner pro jednání o koncepci reklamního trhu v hlavním městě, a je připraveno v těchto jednáních zastupovat zájmy svých členů. Hájit hodlá své členy i v dalších možných sporech se správními orgány, zejména pak v souvislosti s novelou vyhlášky č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy, která je podle sdružení „zcela v rozporu s pravidly pro ochranu rovné hospodářské soutěže a měla by být kompletně přepracována“.

V současné době se nás nejvíce dotýká právě novela vyhlášky č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy, která je pro naše členy téměř likvidační. Hlavní město se s její pomocí údajně snaží snižovat vizuální smog. Chce toho dosáhnout zákazem pouze jednoho typu nosiče reklamy, a to reklamních plachet, kterých je ale na území Prahy jen několik desítek. Tisíce billboardů, bigboardů, doublebigboardů, citi light vitrín, výstrčí na sloupech veřejného osvětlení, reklamě na MHD město nadále ponechává a někde dokonce na tyto reklamní nosiče uzavírá nové smlouvy. Takto si tedy boj proti vizuálnímu smogu nepředstavujeme,” komentuje Josef Soušek, předseda sdružení.

Podle vyjádření sdružení je vyhláška bezzubá, nekoncepční, a naopak zvýhodňuje primárně větší subjekty podnikající v reklamním byznysu právě na pozemcích a majetku města. Město tak svým nařízením zvýhodňuje samo sebe. Už samotná fáze přípravy vyhlášky a její konzultace byly dle Souška pochybné. „Očekávali bychom, že u takto významné regulace zasahující výrazně do práv podnikatelů se bude Magistrát snažit zapojit zástupce byznysu a další přímo dotčené subjekty. To se vůbec nestalo, a naopak se s námi ze začátku úředníci bavit odmítali.”

Podporu SČVR vyjádřilo mimo jiné i Občanské sdružení majitelů domů, zastupující více než 3000 členů, nebo někteří ředitelé pražských škol. Právě jich se totiž současné kroky Magistrátu mohou dotknout. Kvůli zákazu reklamních plachet hrozí, že můžou o příjmy do svých rozpočtů .

Je opravdu nešťastné, že vyhlášku nikdo během její přípravy s dotčenými subjekty nediskutoval. Takhle máme z celé situace pocit, že materiál vznikl účelově jako předvolební politické PR a malá domů pro velké provozovatele reklamy. Tomu nasvědčuje i na vodě postavená argumentace Magistrátu obhajující nutnost regulace. Navíc opřená o jakousi blíže nespecifikovanou poptávku veřejnosti. Absence detailní dopadové studie už je jen pomyslnou třešničkou na dortu,” dodává Soušek.  

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist