Několik témat dělí českou společnost na pět skupin. Liší se zájmy, obavami a také aktuálními i budoucími možnostmi.
Jsme ohroženou skupinou
Početně největší segment je „Zdraví na prvním místě“. Hlavní aktuální obavy tohoto segmentu jsou spojeny s rizikem nakažení virem covid-19, protože se vnímají jako členové rizikových skupin. Svůj celkový zdravotní stav nehodnotí jako moc dobrý, proto je pro ně kvalita a dostupnost zdravotní péče dlouhodobě top tématem. Členové této generace patří převážně ke starším ročníkům, je mezi nimi silnější zastoupení žen a také spotřebitelů s nižším vzděláním.
Obavy ze zločinu a násilí
Segment „Bezpečnost a ochrana“ je charakterizován obavami z uprchlické krize a terorismu. Jeho členové si ze všeho nejvíce přejí žít v zemi, kde se nemusí bát, že se oni sami nebo jejich blízcí stanou obětí zločinu a násilí. Obávají se také morálního úpadku společnosti. Jeho členové mají spíše tradiční styl trávení volného času na nakupování, u mnoha kategorií stále dávají přednost kamenným prodejnám před nákupem na internetu.
Udržitelnost versus zisk
Početně nejslabší segment „Ekonomika a finance“ má obavy zejména z toho, že módní téma udržitelnosti by mohlo být řešeno na úkor ekonomiky — tedy financí obyčejných lidí jako jsou oni. Jedná se o část populace se středním až vyšším osobním příjmem a vyšším vzděláním. Patří sem převážně běžní zaměstnanci, kteří se obávají ukazatelů ovlivňující jejich osobní či rodinné finanční zabezpečení — inflace, míra zdanění, dostupnost půjček, korupce.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 1. března 2021. Předplatit si ho můžete zde.