Pro mimořádný ročník výročních cen Český lev České filmové a televizní akademie (ČFTA) byl představen nový vizuální styl. Vystihuje ho obraz s moderátorem Václavem Koptou v opuštěném kině.
Téměř prázdné letos zůstane i Rudolfinum, v němž budou 6. března v přímém přenosu na ČT1 ceny vyhlášeny bez diváků, jen za přítomnosti nominovaných umělců.
„Je jisté, že atmosféra večera bude oproti předchozím ročníkům velmi odlišná. Prostory Rudolfina bez publika nám však umožňují pojmout přímý přenos ceremoniálu trochu netradičněji a poskytnout větší prostor kreativitě tvůrčího týmu. Věříme, že i toto pojetí televizní diváky zaujme,“ vysvětluje Tereza Rychnovská, výkonná ředitelka ČFTA. Průběh slavnostního vyhlášení 28. Českého lva mají pevně v rukou režijní supervizor Marek Najbrt, režisér večera Michael Čech a scénograf Martin Chocholoušek. Večer proběhne za přísných hygienických podmínek, včetně negativních testů všech zúčastněných.
Vizuál 28. Českého lva s pohledem oknem do prázdného kinosálu upozorňuje na nelehkou situaci filmařů ale i samotných kin, která byla v loňském roce z velké části zavřená. Narozdíl od předchozích ročníků, kdy ústřední motiv vizuálu pracoval se soškou Českého lva, má hlavní roli moderátor slavnostního ceremoniálu Václav Kopta, kterého nacházíme v prázdném kině jednou ve fraku jindy v pyžamu.
Autory vizuálního stylu jsou Kryštof Procházka, Ondřej Vlk, Robert Houzar a Matěj Čech ze studia Formaat. „V souladu s konceptem večera jsme pracovali s fotografií Václava Kopty jako ústředním motivem. Bylo nám ctí ke spolupráci přizvat fotografa Václava Jiráska, který je autorem tak trochu voyeurských fotografií pořízených skrze okno vedoucí do kinosálu,“ popisuje Kryštof Procházka ze studia Formaat a dodává: „Součástí razantní proměny hlavního motivu je i odklon od dosud ustálené typografie. Zvolili jsme výrazné Didone písmo Ascentis z dílny newyorské designérky Emily Jing Sum Chan, které umožňuje vizuální identifikaci i ve výstupech, kde fotografii nelze použít.“ Kombinace charakteristické typografie a neméně výrazného protagonisty tak dala vzniknout hravým vizuálům. Grafický design se odráží i ve scénografii nominačních medailonků, které budou od 15. února vysílány Českou televizí, i samotného slavnostního ceremoniálu a televizní grafice.
Autorem křišťálové sošky Českého lva je designér Rony Plesl. Na podstavec, který se každý rok mění, zvolil osmičky z kruhů. Sošky pro oceněné umělce vyrábí česká sklárna Rückl.
Z filmové produkce loňského roku nejvíce akademiky zaujalo 15 nominacemi filmové drama Bohdana Slámy Krajina ve stínu. Film je kronikou malé vesnice v pohraničí vláčené dějinami třicátých, čtyřicátých a padesátých let minulého století. Po 14 nominacích shodně získal film režiséra Slávka Horáka Havel inspirovaný životem Václava Havla a příběh Šarlatán režisérky Agnieszky Holland vyprávějící osud léčitele Jana Mikoláška. Úspěšně si vedla také televizní minisérie Herec v režii Petera Bebjaka a snímek Modelář Petra Zelenky, které získaly od akademiků po 7 nominacích.
ČFTA vyhlásila poprvé také kategorie pro animovaný a krátký film, které v nominacích s převahou ovládla nastupující generace filmařů z řad studentů.O sošku Českého lva v 19 statutárních kategoriích se uchází v závěrečném hlasování 27 titulů.