Mastercard Obchodníkem roku 2020 se stala síť lékáren Dr.Max. S velmi těsným náskokem na první místě vystřídala vítěze sedmi předešlých ročníků společnost Ikea, která letos obsadila druhé místo. Následovala ji společnost dm drogerie markt.
Vítězi sortimentních kategorií jsou Lidl, dm drogerie markt, Zara, Deichmann, Decathlon, Alza.cz, OBI, Ikea, Benzina Orlen, Knihy Dobrovský, Dráčik, Dr.Max a Lidl-shop.cz. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti se stal Lidl. O umístění obchodníků v této kategorii rozhodují zákazníci v internetovém hlasování. Celkem hlasovalo 114 080 osob. V letošním ročníku byly do výzkumu nově zařazeny čtyři kategorie: e-shopy, lékárny, hračky a knihy.
„Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že nejvýraznějším trendem na retailovém trhu tohoto roku je nárůst e-commerce. Zajímavý vývoj tak můžeme pozorovat i na poli e-shopů s potravinami – zařazením obchodů jako Kosik.cz a Rohlik.cz do kategorie potravin v tomto roce sice nezamíchalo s nejvyššími příčkami celkového skóre, ale například v parametru důvěry se Rohlik.cz letos dostává na druhé místo,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Přehled vítězů ocenění Mastercard Obchodník roku 2020
Absolutní vítěz | Dr.Max |
Mastercard Obchodník roku s potravinami | Lidl Česká republika |
Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií | dm drogerie markt |
Mastercard Obchodník roku s oděvy | Zara |
Mastercard Obchodník roku s obuví | Deichmann |
Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami | Decathlon |
Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou | Alza.cz |
Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele | OBI |
Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky | IKEA Česká republika |
Mastercard Čerpací stanice s prodejnou | Benzina ORLEN |
Mastercard Obchodník roku s knihami | Knihy Dobrovský |
Mastercard Obchodník roku s hračkami | Dráčik |
Mastercard Lékárna roku | Dr.Max |
Mastercard E-shop roku | Lidl/Lidl-shop.cz |
Mastercard Obchodník roku – Cena veřejnosti | Lidl Česká republika |
Mastercard Skokan roku | CCC |
Daniel Horák, generální ředitel sítě lékáren Dr.Max, připisuje vítězství tomu, že lékárny v pandemii mnohdy suplovaly i roli praktických lékařů, kteří měli omezené ordinační hodiny. „Je to pro mě trochu překvapení, protože nejsme klasický obchod. I frekvence návštěv v lékárnách klesla. Nicméně jsme byli v první linii a ocenění je zásluha především našich zaměstnanců,“ uvedl Horák s tím, že společnost dále plánuje rozšiřovat sortiment a investovat do logistiky. Podotkl, že přes 80 procent lidí si zboží objedná v e-shopu, ale vyzvedne si je v lékárně, protože chtějí produkt konzultovat.
Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika, který bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 53 procent respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Globus.
Jednatel Lidlu Michal Farník vidí za úspěchem dva hlavní faktory: „Jsou to naše privátní značky, u kterých si dobře hlídáme kvalitu, a také naše tematické týdny akčních nabídek,“ uvedl na online tiskové konferenci. Lidl získal i titul Mastercard E-shop roku se svou platformou Lidl-shop.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stal především z hlediska souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit, stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Podle Farníka e-shop za čtyři roky od svého vzniku prodal 40 milionů kusů zboží a nabízí 15 000 produktů.
Na tiskové konferenci vystoupil i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza, který s ohledem na plánované rozvolnění ujišťoval, že prodejny jsou bezpečné. „Nikdy se neprokázalo, že by byly centrem nákazy,“ uvedl Prouza s tím, že obchodníci v pandemii investovali šest miliard korun do bezpečnostních opatření.