Vzestup audia ilustruje úspěch Clubhousu. Pro někoho je náhradou hospodských debat, jiní ho využívají pro své značky. Brandy řeší „svoje“ témata, pořádají konference i sponzorují místnosti.
Z kdysi populárních videohovorů se stal standardní pracovní nástroj. I kvůli tomu už některé lidi otravují, zvlášť když se během chvíle začne přenos sekat. Co jiného zbývá, když se nedá vyrazit na kus řeči ven? Audioformáty, kterým pandemie pomáhá k výraznému růstu.
Jsou tu aplikace jako například Capuccino umožňující nahrávat hlasové zprávy, člověk si může poskládat vlastní show ze „zrnek“ od přátel, rodiny či kolegů. Je v obraze, může u toho pracovat či relaxovat. Je to, jako kdyby si člověk sestavoval vlastní podcast.
Ještě o krok dál jde „živý podcast“ a nejpopulárnější aplikace poslední doby Clubhouse. Odstartoval v USA v dubnu 2020, v květnu měl zhruba 1600 uživatelů a do konce roku jich globálně získal zhruba 600 tisíc. V lednu už nezůstalo ušetřeno ani Česko. Z pár jednotek rostly počty přihlášených exponenciálně, ač je aplikace jen pro zvané. Na konci ledna už bylo Čechů podle odhadů na 40 tisíc. I ti tak přispěli k více než ztrojnásobení celosvětových počtů, které koncem ledna přesáhly dva miliony uživatelů.
Mezi prvními se v tuzemsku hlásili influenceři, technologičtí nadšenci a samozřejmě marketéři a další profesionálové v komunikaci, ale i advokáti či bankéři. Mezi nejpopulárnějšími tuzemskými postavami Clubhousu je politik‑influencer Dominik Feri, během tří týdnů nasbíral na 30 tisíc sledujících.
Osobnosti táhnou
„Nejen v cizině, ale i u nás tam momentálně najdete přední osobnosti z různých oblastí. Než přibude mnoho lidí a témata budou oposlouchaná, je to v tento moment unikátní mix,“ přibližuje Patricie Šedivá, manažerka externí komunikace a vnějších vztahů Coca‑Cola HBC.
Že Clubhouse přitahuje osobnostmi, se naplno ukázalo, když se připojil nejbohatší člověk světa Elon Musk, který závěr svého vystoupení okořenil ráznou diskusí s šéfem aktuálně „žhavé“ investiční aplikace Robinhood Vladem Tenevem. Poté podle dat analytické firmy Sensor Tower počet instalací Clubhousu vystřelil na 3,6 milionu.
Úspěch dokonce rozvášnil investory tak, že vyhnali o 117 procent vzhůru hodnotu akcií Clubhouse Media, ačkoli nemá s aplikací nic společného. Za Clubhousem totiž stojí firma Alpha Exploration. Mimochodem, mezi jejími 180 skutečnými investory, kteří jí pomohli k ohodnocení přes miliardu dolarů, hraje významnou roli společnostAndreessen Horowitz. Ta podpořila i Robinhood a Muskovy startupy, a tak se spekuluje, že šlo v podstatě o PR akci.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 8. února 2021. Předplatit si ho můžete zde.