Zachovat a ctít tradici i barevnost, nebo se postit do odvážnějších kombinací s rizikem matení zákazníka?
Schubert Apotheke
Pullach, Německo
Moderní interiér ze světlého dřeva s promyšleným osvětlením a teplým odstínem dlažby vytváří i přes svou strohost pocit útulnosti. Důraz na každý detail pak současně zákazníkovi „říká“, že je zde v dobrých rukou. Pozornost přitahují designová světla nad tárou. Za návrhem stojí architekti oceňovaného düsseldorfského studia Raumkontor. Přestavba proběhla v roce 2019.
Linda Petrová
⭐⭐⭐⭐
Péče a důvěryhodnost z ní přímo vyzařuje, má velký lokální potenciál, materiálově navazuje na bavorský venkovský styl. Interiér je velmi příjemný, i když hodně univerzální, mohla by to klidně být prodejna kosmetiky nebo bioproduktů. A zatím nikde nevidím žádné komunikační nosiče, ani cenovku… Jako by čekala na dokončení, i když vše je na správné cestě. Šikovní architekti by k sobě jako parťáky teď potřebovali retailovou agenturu.
Anna Brůžková
⭐⭐⭐⭐
Světlé odstíny dřeva v kombinaci s kovem a šedými doplňky na první pohled neevokují lékárnu. Prostředí na zákazníky působí velice klidně a čistě. Spíše bych to viděla na nějakou prodejnu s bio přírodní kosmetikou. Není zde žádná edukace či akční zboží, které je zejména pro starší generace klíčové. Cílení bych tedy předpokládala spíše na mladší lidi. Technicky a designérsky zpracováno hezky a precizně, nejsem si však jistá, zda šťastně pro lékárnu.
Medly Pharmacy
Brooklyn, USA
Medly Pharmacy je digitální lékárna, která doručuje léky volně prodejné i ty na předpis v tentýž den, kdy si je zákazník objedná. Společnost, kterou vlastní otec a syn Marg a Sahaj Patelové, nechala v roce 2018 přestavět kamennou pobočku, jež současně slouží i jako výdejna objednávek. Nová podoba, kterou navrhlo studio Sergio Mannino, odráží nutnost propojení online a offline světa.
Linda Petrová
⭐⭐⭐
Roztomilé, skoro bonbonkové. Sémiotika zelené barvy je posunuta do mátové a zjemňuje. Dotažený design vytváří příjemný svět, který propojuje online i offline. Fotky ale nezobrazí denní realitu, třeba co se stane, když ve výdejové části umístí jiné než vlastní obaly. Komunikace je pouze před tárou a relativně skromná. Pohled přes výlohu náhodným kolemjdoucím víc o projektu neřekne. Asi bych pobočku zvenčí považovala za kliniku nebo kosmetický salon.
Anna Brůžková
⭐
Vize propojení online a offline světa je určitě správný směr. Předností je, že zákazníci obdrží své objednané zboží tentýž den. Bohužel při pohledu na provedení a design prostoru a výdejny mě trochu mrazí. Studený až chladný design připomíná prostředí nemocnice či léčebného ústavu. Pult, který ve spodní části vypadá jako po povodni, není vhodný designérský kousek. Totéž platí pro minimalistické sedačky. Prodejce by měl v lékárně navodit lepší atmosféru.
Lékárna ve Zwickau
Německo
Nemocnice Heinricha Brauna dostala v areálu již před několika lety novou lékárnu. Exteriéru, který svými ostrými tvary doplňuje architekturu okolí, kontrastuje zařízení interiéru. Ohýbané tmavé dřevo (Guibourtia ehie) doplňují bílé hladké plochy a nasvícené police v barvě zeleného jablka. Denní světlo dovnitř přivádějí velké stropní světlíky. O návrh se postaralo lipské studio Atelier st.
Linda Petrová
⭐⭐⭐
Hezky řemeslně zpracovaná klasika v globálním stylu. Svěží zelená je fajn, ale ve velkých plochách je až příliš agresivní a spolu s masivní hmotou dřeva působí interiér trochu stísněně. Poměrně nepřehledné promo vystavení je koncentrováno hlavně do venkovního výkladce, jinde nevidím žádné touchpointy ani stálé komunikační plochy. Masivní pískovaný pruh polepu dveří v pohledové výši působí jako bariéra.
Anna Brůžková
⭐⭐⭐⭐
Skvěle navržená lékárna. Exteriér na první pohled připomíná malý novodobý kostelík, to se krásně hodí. Vnitřní prostor je dobře využit pro prezentaci výrobků, což je u farmaceutických produktů velmi důležité. Dřevěný lakovaný pult v bílé barvě doplněný o dekor dřeva se krásně line celou prodejnou a je také praktický. Technické zpracování je nádherná, čistá práce. Stropní světla zaručují dostatek osvětlení. Velmi povedená realizace.
Lékárna jako přirozené centrum lokality
Málokteré téma v poslední době tak rezonuje společností jako právě zdraví, což je vzhledem k pandemické situaci celkem logické. Lékárny často stojí v situaci, kdy jsou doslova v první linii a pozorujeme, jak někdy suplují lékaře, zejména v případě běžných nachlazení. Výrazně také stoupla jejich role v prevenci a podpoře zdraví. V podstatě to vychází z hluboké tradice, už před 200 lety patřil pan lékárník spolu s lékařem, učitelem a farářem k místní skupince vzdělanců, na kterou se lidé z okolí s velkou důvěrou obraceli se svými problémy.
Česká republika disponuje velmi hustou sítí lékáren, najdeme je ve 853 městech a obcích, což znamená, že 14 procent sídel má svou vlastní. Třeba v Praze podle SÚKL připadá na jednu lékárnu 3879 obyvatel a v Brně úplně nejméně, 2924. Jejich personál tak své stálé zákazníky (a také jejich zdravotní stav) většinou velmi dobře zná.
I když jsou lékárny retail, měli bychom si uvědomit, že jejich personál nejsou běžní prodavači, ale farmaceuti s vysokoškolským titulem, kteří se po celý svůj profesní život kontinuálně vzdělávají. Tára jednoduše není pult.Na trhu vedle sebe existují malé rodinné nesíťové lékárny a velké sítě, které často vztah budují prostřednictvím CRM nástrojů, zejména věrnostních nebo lékových karet. Ty se stávají moderní „pamětí“ a pomáhají být klientům blíž. Jakou roli v takovém vztahu může hrát samotné prostředí lékáren? Výzkum Wellen v segmentu FMCG potvrdil, že více než 80 procent zákazníků se chce v obchodech, kam chodí pravidelně, cítit „jako doma“. I když lékárny navštěvujeme s menší frekvencí než obchody s potravinami, také zde může pocit známosti vést k prohloubení vztahu se zákazníky. Retaileři provozující globální sítě sice mají v ruce manuál, ale mohli by nejen v sortimentu více zohlednit formát prodejního místa, lokalitu a zejména typologii zákazníků.
Snahu dostat nezávislé lékárny pod některou z dodavatelských sítí a nastavit jim pravidla pro merchandising můžeme pozorovat již delší dobu. Projevuje se to zejména umístěním shodných POSM na prodejní plochu, případně sjednocením polepů výlohy nějakým grafickým prvkem. Je otázkou, zda zákazník tyto prvky vnímá natolik, aby ovlivnily jeho výběr provozovny, nebo zda chodí stále do své oblíbené lékárny, za „svou“ paní lékárnicí. Přitom právě možnost komunikovat a vypadat lokálně zákazníci vítají a oceňují. Z příkladů ze zahraničí vidíme, že bílé lamino a zelené prvky nemusejí být povinnou tváří lékáren.
Zdraví máme jen jedno a do lékárny tak jako tak někdy musíme. Ovšem v dnešní době si můžeme vybrat, jestli tam půjdeme po svých, nebo pár pohyby prstů po klávesnici. Přichází čas aplikovat digitální technologie, nejen obrazovky se spoty výrobců, ale skutečné funkční zapojení digitálu jako prodejního nástroje.
A tak lékárnám, které jsou spíše konzervativní částí retailu, držím palce, aby se jim podařilo vybudovat skutečný omnichannel nakupování, kdy bude mít zákazník na výběr, jak se ke svému medikamentu nebo doplňku stravy jednoduše dostat, v příjemné prodejně nebo na uživatelsky vstřícném e shopu, online i offline stejně pohodlně a s pocitem důvěry a bezpečí.