Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Austrálie má svůj bič na Google a Facebook. Inspiruje i další země

Australský parlament schválil hojně diskutovaný zákon, který přiměje technologické firmy platit vydavatelům za obsah. Jedná se o celosvětově doposud nejpřísnější legislativu, která inspiruje další země. Google kvůli ní hrozil odchodem z trhu a Facebook dokonce znemožnil sdílení zpravodajství.

Obě technologické firmy ještě během legislativního procesu deklarovaly, že australští zákonodárci zásadně nerozumí tomu, jak funguje internet. Následně došlo k několika krokům, které hrany trochu otupily. Google se dohodl s několika vydavatelskými domy, že vstoupí do jeho platformy Google News Showcase. A Facebook sdílení obsahu znovu povolil. Přislíbil také, že během tří let investuje do mediálního průmyslu nejméně miliardu dolarů. S ohledem na čistý zisk Facebooku, jen za poslední kvartál přesahující 11 miliard dolarů, se zatím jedná spíše o gesto.

Na základě nového zákona se Austrálie stane první zemí, která bude mít arbitra s mandátem určovat sazby plateb mediálním domům, v případě, že nedojde k dohodě mezi vydavateli a technologickým obry. Podobný institut by přitom mohl být i součástí českého zákona. Příslušnou evropskou směrnici má Česko do právního řádu implementovat nejpozději do začátku června. Google sdělil, že do jeho programu Google News Showcase už vstoupila nebo vstupují i některá česká vydavatelství.

Reklama
ČEZ

Reklama
Abovalve
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)