Omezování cookies třetích stran může dále zvětšit výpadek příjmů z cílení vydavatelů až o 60 procent, říká ředitel divize reklamy v Seznamu Ondřej Krišica.
Technologická firma Seznam.cz dosáhla v roce 2019 tržeb ve výši 4,7 miliardy korun a největší měrou se na meziročním růstu podílel reklamní systém Sklik, jehož obsahová síť rostla o 15 procent. Dvouciferný růst v programmaticu za loňský rok předpovídá Ondřej Krišica, ředitel divize reklamy české internetové jedničky. Nadále se chce zaměřit na zjednodušení systému zadávání reklamy pro menší firmy či živnostníky. Omezování cookies třetích stran podle něj už ovlivňuje trh. „Majoritní hráč na trhu se snaží v rámci tažení za ,lepší privacy‘ spotřebitelů získat další výhodu pomocí postupného přesunu kontroly nad reklamním trhem směrem do prohlížečů. Na trhu budou subjekty, které budou disponovat mnohem lepšími daty než všichni ostatní,“ popisuje Krišica.
Jak se v loňském roce vyvíjely tržby za reklamu na Seznamu? Jak se na celém roce podepsal covid?
Loňský rok se nám podařil nad očekávání dobře, překonali jsme i předcovidové cíle. K drobném propadu došlo jen v březnu. Zejména poslední čtvrtletí bylo velice úspěšné. Covid se podepsal na cestovním ruchu, takže z hlediska reklamních investic v tomto segmentu došlo během roku asi ke dvoutřetinovému poklesu. Dále jsme zaznamenali propad u leteckých společností, ubytovacích služeb, sportovních a obchodních center i v oblasti eventů. Naopak se ale významně dařilo e‑commerce. Dobře se vedlo i našemu nákupnímu rádci a srovnávači Zboží.cz. Posilovali jsme také v programatickém nákupu a obsahová síť Sklik vykázala dvouciferný růst.
Které oblasti kromě e‑shopů patřily v posledním čtvrtletí mezi tahouny?
Z hlediska investic posilovala oblast zdravotnických potřeb, kategorie zaměřená na dům a zahradu nebo i hobby vybavení, zvýšil se také online prodej šperků i hodinek. A samozřejmě vzrostl zájem o notebooky a tablety kvůli výuce z domova a nutnosti pořídit si vlastní vybavení. Řadě klientů z těchto segmentů se dařilo natolik, že některé kampaně rušili, protože ani nestíhali odbavovat stávající objednávky a nové nebyli v daný moment kapacitně schopni realizovat. V posledním kvartálu ještě zesílil přechod prodejců na internet, který se v mnoha segmentech náhle stal jediným prodejním kanálem.
Byl vidět nárůst zájmu o digitální reklamu i od menších a středních firem? Řada z nich vycítila příležitost.
Menší a střední firmy u nás z hlediska podílu na reklamních investicích posilují dlouhodobě, dnes si totiž může i menší e‑shop dovolit koupit dříve exkluzivní reklamní brandové formáty. Část inzerentů si příležitost uvědomila a více investuje do budování značky a oblasti branded contentu. Vidíme, že tuto oblast řeší stále více klientů. Věříme také, že firmy nebudou využívat jen výkonnostní reklamu pro krátkodobé cíle, ale budou se více věnovat budování brandu, který jim pomůže na trhu zůstat a přežít i v budoucnu.
Co bude trendem letošního roku?
Pandemie ukázala, že i klasičtí retailoví hráči potřebují svoji pozici v onlinu posilovat. Očekáváme pokračující růst zpravodajských serverů, který byl v loňském roce z hlediska návštěvnosti kolem 70 procent. Web Seznam Zprávy vyrostl z hlediska návštěvnosti meziročně na více než 2,5násobek. Oproti onlinu dlouhodobě klesá čtenost printových médií a z toho vyplývá i rostoucí podíl onlinu v rámci mediamixu. Dalším trendem bude nepochybně zvyšování podílu mobilních zařízení, už v tuto chvíli přichází na naši homepage Seznam.cz 60 procent návštěvnosti z mobilů. A to i přesto, že má řada lidí Seznam.cz jako domovskou stránku na počítačích. Už loni jsme měli každý měsíc většinu návštěv z mobilních zařízení.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 25. ledna 2021. Předplatit si ho můžete zde.