Poslední půlrok levných zásilek z Číny? Mění se daňová pravidla

Od 1. července se zruší osvobození od dovozní DPH u zboží ze zahraničních e‑shopů. Nová pravidla mají zjednodušit administrativu.

Loňská uplynulá vánoční sezona byla poslední z hlediska superlevných nákupů z Číny. Od poloviny letošního roku se totiž změní pravidla pro platby DPH i proclení zboží. Změna měla původně nastat už na začátku ledna, ovšem koronavirová pandemie účinnost odložila až na červenec letošního roku.

V uplynulých letech si nákupy v čínských e‑shopech díky nízkým cenám vyzkoušely desetitisíce Čechů. K rozmachu menších nákupů přispělo kromě osvobození od DPH i to, že řada čínských e‑shopů ve snaze proniknout na evropský trh nabízí dopravu zboží zdarma. Cenově je tak řada produktů nedostižných a ač bývaly v minulosti problémy s dlouhou dobu dopravy, případně i s reklamacemi, postupem času se věci mění. Přeci jen, když jako e‑shop fungujete na trhu s 1,3 miliardou lidí a chcete být v hodně tvrdé konkurenci úspěšní, musíte mít kromě srovnatelné kvality i zákaznický servis. A v těchto oblastech se čínské e‑shopy v posledních letech zlepšily.

Objednávky z Číny rostou

„Nakupování Čechů v zahraničních e‑shopech sledujeme prostřednictvím našeho každoročního panelového výzkumu ve spolupráci s agenturou Nielsen mezi českými spotřebiteli,“ popisuje Jan Vetyška, výkonný čeditel Asociace pro internetovou komerci (APEK). Z těchto dat vyplývá, že zatímco v roce 2016 nakoupilo alespoň jednou v zahraničním e‑shopu 38 procent lidí z průzkumu, loni to bylo už 46 procent. Podíl těch, kteří v zahraničí nakupují opakovaně, vzrostl z 26 na 33 procent. Zboží z Číny nakoupilo loni přes 80 procent lidí nakupujích na internetu, přes deset procent se dostaly ještě nákupy v Německu, Velké Británii a USA. Z průzkumu zaměřeného na nakupování online společností Eset a Seznam vyplynulo, že v Číně už někdy nakoupilo až 40 procent Čechů. Při výběru obchodu rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Dvě třetiny objednávek v e‑shopech proběhnou z chytrých mobilních telefonů.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 11. ledna 2021. Předplatit si ho můžete zde.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Náborové kampaně
Chatbot
Sluha

MAM Exkluzivně v časopise

Martin Smejkal
MAM class Triad
Sedita kampaň
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia