První ucelenou vizuální identitu představuje město Chrudim. Vítězkou designérské soutěže, kterou pořádala odborná organizace Czechdesign, je grafická designérka Markéta Steinert. Autorka do návrhu promítla chrudimská specifika a vytvořila návrh, který má být přátelský a hravý.
Chrudim, historické město v Pardubickém kraji, až do nedávna ke své prezentaci využívala městský znak s orlicí. Cílem soutěže bylo tak najít moderní a ucelenou identitu, která bude přívětivá pro místní i návštěvníky a přispěje ke sjednocení vizuální komunikace města a jeho příspěvkových organizací.
Roztančená písmena, tři základní barvy a slogan „O stupeň blíž“ tvoří základní pilíře nové identity od Markéty Steinert, kterou inspirovala lokální specifika.
A kolik vizuální styl stál? „V loňském roce bylo v rozpočtu města vyčleněno 337 tisíc korun na uspořádání soutěže na novou vizuální identitu města. V této částce je zahrnuta odměna odborné firmě, která soutěž kompletně zajistila, odměny odborné porotě, skicovné, licence na písmo atd. V roce 2021 je v rozpočtu částka 595 tisíc korun (obě částky jsou včetně DPH). Určena je na zpracování grafického manuálu, tzn. logo, písmo, barevnost, interní a externí grafické výstupy, manuál pro městské organizace, merchandising, webové stránky, orientační systém. Také zaškolení odpovědných pracovníků a grafiků,“ uvedla za město Chrudim v komentáři na Facebooku Sylva Drašnarová z oddělení vnějších vztahů.
Základním principem, využitým v logu, je stupňovitost města, kterou autorka vnímá jako charakteristický a unikátní prvek Chrudimi. Dva stupně v logu navíc symbolizují typické místní průchody, chrudimské fortny. Stupňovitost též koresponduje s pohybem loutek nahoru a dolů, a odkazuje tak k loutkářské tradici města. Použité písmo Visuelt je dobře čitelné, ale zároveň přispívá k hravosti celého konceptu.
„Jednou z inspirací pro mě byla i Chrudimská veduta od Josefa Cereghettiho, jejíž barevnost mě zaujala. Proto jsem se rozhodla vybrat tři hlavní barvy z tohoto obrazu a použít je pro vizuální styl,“ dodává autorka.
Porota na návrhu Markéty Steinert ocenila nápaditost, hravost i přehlednost konceptu. „Jedná se o čistý vizuální styl s nápadem, který perfektně funguje. Logo působí vesele a vizuálně potěší,“ komentuje grafická designérka Kristina Fišerová. Pozitivně byla hodnocena také práce s jazykem a heslem „O stupeň blíž“. Za něj lze doplňovat další významy vztahující se k historii, přírodě Chrudimi apod.
Jana Vinšová z pořádající organizace Czechdesign doplňuje: „Soutěžní návrh předložený autorkou Markétou Steinert evokuje pocit, že historická Chrudim je moderní město, ve kterém to žije. Je velmi dynamický, pozitivní a sebevědomý.“
„Vnímám silně potřebu, aby město komunikovalo na patřičné úrovni i po vizuální stránce. Chrudim je krásná a náležitě kvalitní úprava viditelných výstupů města, jako je web, zpravodaj či různé poutače, jí dodá zasloužený punc,“ říká starosta města František Pilný.
Nová vizuální identita se projeví nejprve na sociálních sítích města a webu, později v tištěném radničním zpravodaji. Město však chce novou identitu představit rovnou i v ulicích, na výlepových plochách se tak objeví plakáty, jež novinku přiblíží.
„Vizuální identita od Markéty Steinert je důkazem, že v jednoduchosti je krása. Velmi pozitivně nás zaujala jedinečná myšlenka konceptu a výrazná barevnost. Těšíme se, že jednotný vizuální styl pomůže odprezentovat, že Chrudim má lidem co nabídnout,“ dodává chrudimský radní Josef Káles.