Český národní panel (ČNP) se distancuje od studie, která měla srovnat jednotlivé sporty na bází diváckého zájmu. Spojovala ho s ní Národní sportovní agentura (NSA). Ta plánuje při rozdělování státních miliard k výsledkům průzkumu přihlédnout – dle šéfa NSA Milana Hniličky měl mít až 30% váhu. Přinášíme nezkrácené vyjádření ČNP.
Ve středu 13. ledna 2021 jsme vyzvali Národní sportovní agenturu, aby opravila nepravdivé tvrzení, že ČNP je spoluautorem studie Míry popularity sportu v České republice 2020, Finanční náročnosti provozování sportů z hlediska pořízení potřebné výstroje a výzbroje. Jsme rádi, že NSA toto tvrzení opravila ve své tiskové zprávě.
Výsledky průzkumu
Nejoblíbenější sporty dle divácké atraktivity
- Lední hokej
- Lyžování
- Atletika
- Tenis
- Biatlon
- Krasobruslení
- Auto, moto a sport
- Fotbal
- Cyklistika
- Rychlobruslení a short track
- Taneční sport
- Sportovní gymnastika
- Volejbal
- Moderní gymnastika
- Basketbal
Nejoblíbenější sporty dle aktivního provozování
- Bowling a kuželky
- Tenis
- Cyklistika
- Lyžování
- Stolní tenis
- Plavání
- Volejbal
- Badminton
- Šipky
- Atletika
- Auto a moto sport
- Sportovní střelba
- Minigolf
- Lední hokej
- Vodáctví
Předmětem činnosti Českého národního panelu je sbírat informace od členů panelu, případně umožnit klientům oslovit panelisty nabídkou k vyplnění dotazníku. Je tedy vlastně servisní organizací, která poskytuje kvalitní „nástroj“ pro provádění výzkumů. ČNP vždy kontroluje etickou a formální stránku sbíraných dat a plně ručí za jejich kvalitu. V tomto případě ČNP figuroval pouze jako dodavatel nástroje pro zpracování – tedy reprezentativního vzorku. Autor výzkumu, který s námi poskytnutými informacemi pracoval a následně je publikoval, nesprávně označil Český národní panel jako spoluautora výzkumu. Tím nejsme a publikaci ani interpretaci dat s námi nikdo nekonzultoval.
Informace, že na výzkumu NSA spolupracovala s Českým národním panelem, je tak zcela zavádějící.
ČNP je vlastněný renomovanými výzkumnými agenturami (Nielsen Admosphere, NMS Market Research a STEM/MARK). Tyto výzkumné agentury se zásadně distancují od výsledků a interpretace tohoto výzkumu NSA. Na tomto výzkumu, případně jeho interpretaci, se žádný odborník z těchto agentur nijak nepodílel.
Z našeho pohledu (veřejně dostupných informací) je výzkum velmi problematický a neodborně zpracovaný – počínaje dotazníkem a konče interpretací.