Kvůli pandemii se narychlo měnila kreativa, kampaně a třeba i fungování kanceláří. Teď se trh vzpamatovává.
Jestli se z pohledu reklamního byznysu zapíše letošek něčím do historie, pak to bude tím, že šlo o rok, který ovládlo slovo „bezprecedentní“. Nejen, že se během jara objevilo ve spotech prakticky každé značky na celém světě, ale na druhou stranu byl rok 2020 pro reklamní trh kvůli pandemii koronaviru skutečně nevídaný.
Muselo se měnit nejen načasování kampaní, ale leckdy i narychlo improvizovat s kreativou, natáčením, rozpočty, využíváním mediatypů nebo například s fungováním samotných společností kvůli lockdownům.
Ocenění online
Pandemie zamíchala i soutěžní sezonou. V normálním režimu proběhla v podstatě jen únorová Zlatá pecka, která ve svém 25. ročníku ocenila jako tři nejlepší reklamní tvůrce uplynulého čtvrtstoletí Jakuba Koháka, Jana Svěráka a Martina Krejčího. Ze sedmnácti ocenění jich nejvíce (po dvou) sesbíraly agentury Momentum Czech Republic a Comtech Can.
Od března, kdy došlo k vyhlášení nouzového stavu i všeobecné karantény, už sezona probíhala v podstatě improvizačně. Na duben plánované rozdělování 50 „Louskáčků“ se několikrát odsouvalo a nakonec se uskutečnilo až na konci listopadu. ADC Czech Creative Awards proběhly online a netradičně se rozdělovaly i ceny — podle „medailí“ a ne kategorií. Zlatý ohníček za dlouhodobý přínos české reklamě byl udělen designérovi Lumíru Kajnarovi. Předávání z kresleného studia jinak ovládl fiktivní „Projev, který se nikdy nestal“, kampaň od Symbio Digital, která získala Grand Prix, zlato, tři stříbra i bronz. Agentura se díky ní stala nejúspěšnější v soutěži (dále bodovaly Kaspen/Jung von Matt, produkční společnost Bistro Films a Scholz & Friends) a ze zadavatele HBO Europe se stal Klient roku.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 14. prosince 2020. Předplatit si ho můžete zde.