Přestože segment FMCG letošní situace postihla nejméně, i v oblasti letákového byznysu se děly zajímavé věci. Za prvních 11 měsíců se oproti loňsku celkový počet publikovaných letáků na službě Kupi.cz zvýšil o 3,4 procenta. To odpovídá růstu z předchozích let.
V segmentu super a hypermarketů došlo poprvé během posledních pěti let k poklesu publikovaných letáků, a to téměř o 4 procenta. Zásadní podíl na tom má Penny Market, který nově vydává pouze jeden leták týdně. I přesto jsou však letáky Penny nejnavštěvovanější. Druhý největší pokles zaznamenalo Tesco, jež osekalo svou letákovou nabídku. I tak ale publikuje minimálně tři typy letáků týdně.
Události spojené s pandemií totálně změnily zaběhnuté způsoby chování spotřebitelů. Měsíce, kdy byla takzvaná okurková sezona, patřily k těm nejsilnějším a v podstatě neexistoval slabý měsíc. Největší zájem nejen o letáky a slevy, ale především o další informace týkající se otevíracích dob obchodů v době nouzového stavu, jsme zaznamenali v březnu i díky Kupi Magazínu. Březen býval v předešlých letech pravidelně nejslabším měsícem první poloviny roku. Letos se stal tím nejsilnějším — s návštěvností téměř 3,5 milionu uživatelů.
Velmi dobře si vedl také červenec, který jinak bývá měsícem dovolených. Celkově za prvních 11 měsíců službu využilo o 17 procent uživatelů více než v předchozím roce. Na třetí listopadový týden pravidelně připadá den s nejvyšší návštěvností. 17. listopadu se nám podařilo vyrůst meziročně o 17 procent, když službu využilo přes půl milionu uživatelů.
Specifikum letošního roku se projevilo i v nákupním chování. Lidé kupovali domů zboží, které jsou většinou zvyklí konzumovat v restauracích a barech. Rekordmanem je kategorie lékárenských produktů. Ta se doposud v letácích objevovala pouze okrajově. Vzhledem k situaci a zvýšené nabídce prodejců vzrostl zájem šestinásobně. Nejoblíbenější kategorie piva vyrostla o 46 procent, rumy o 43 procent. Na chování spotřebitelů se projevilo i zdražení ovoce a zeleniny z jara letošního roku — kategorie jablek a hrušek vyrostla o 102 procenta. Přechod z restaurací do kuchyní znamenal růst produktů z kategorie tuků a olejů o 78 procent. Naopak poklesl zájem o drogistické výrobky o 15 procent.
Autor: Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz