AKTUALIZOVÁNO Soutěž reklamní kreativity ADC Czech Creative Awards zná své vítěze. Nejprestižnější ocenění Grand Prix získala agentura Symbio Digital za projekt „Projev, který se nikdy nestal“. Ceremonie letos probíhá netradičně online a na MAM.cz jsme ji sledovali živě.
Netradiční bylo v několika ohledech letošní vyhlašování ocenění ADC Czech Creative Awards. Nejen, že kvůli pandemii probíhalo online, ale též ceny se letos nerozdělovaly podle kategorií, nýbrž postupně podle medailových pozic.
Podívejte se, které agentury si odnesly Louskáčky:
Výsledky
Grand Prix
Projev, který se nikdy nestal
Vítězná agentura: Symbio Digital
Klient: HBO Europe
Nejúspěšnější projekt soutěže vznikl kreativním vedením Martina Svetlíka a upozorňoval na seriál Bez vědomí z produkce HBO Europe. Pro agenturu Symbio digital získal zlato v kategorii Design – digital, třikrát stříbro (Online film, Craft – digital, Innovation) a bronz za Online Campaign. K tomu ještě navíc pomohl HBO Europe k ocenění Klient roku a úspěch korunoval získáním titulu Grand Prix, která mimochodem v loňském ročníku nebyla udělena vůbec.
Komentář porotce: „Technologie postupují mílovými kroky, ale ještě jsem je neviděl použité k tomu, aby přinesly podobné politické sdělení, zvlášť v případě nadnárodní značky a lokálního trhu. Kombinace technologií, klienta v podobě HBO Europe i message projevu samotného je velmi překvapivou prací, která přesahuje hranice jedné země,“ předseda poroty Javier Campopiano, chief creative officer, Grey Europe.
Multigold
Letošní novinkou je vyhlašování takzvaných Multigold ocenění pro přihlášené práce, které uspěly hned v několika kategoriích. Představujeme je postupně, i s komentáři jednotlivých porotců.
From the Future World
Vítězná agentura: Wunderman Thompson
Klient: Komerční banka
Zlato v kategorii Sound & Music, stříbro pro Inovace a bronz za Brand experience si vysoutěžil projekt pod kreativním vedením Richarda Stiebitze a Filipa Humpla, jenž spojil inovace v bankovnictví a klasickou hudbu. Povedlo se to s pomocí umělé inteligence, ta 115 let po smrti skladatele Antonía Dvořáka dokončila jednu z jeho rozpracovaných skladeb. V premiéře ji před rokem odehrál orchestr PKF — Prague Philharmonia, jenž Komerční banka dlouhodobě podporuje.
Komentář porotce: „Ačkoli jsme narazili na podobnost této kampaně s „The Next Rembrandt“ od ING, shodli jsme se, že si i přesto zaslouží ocenění. Vedle (alespoň na místní poměry) originálního využití AI jsme na kampani ocenili především způsob, jakým byla dotažena do konce. Nevznikly pouze noty – skladbu nacvičila filharmonie a celý projekt se podařilo dostat do médií. Je fajn vidět takovouto práci v kategorii bankovních reklam,“ Dora Pružincová, executive creative director VMLY&R Prague.
Drive to win
Vítězná agentura: Scholz & Friends Praha
Klient: Engelmüller
Zlato za Film craft, stříbro za Sound & Music a bronz v kategorii Online film získal spot vytvořený pod vedením Tomáše Kopečného a Mikyho Karase pro značku ručně šitých rukavic Engelmüller. Ten odkazuje na letošní 71. výročí od vítězství vozu české výroby Aero Minor na legendárním závodě v Le Mans. „Na podporu tohoto výročí a současně i návratu vozu Aero Minor na slavný závod byla vytvořena limitovaná kolekce rukavic tradičního českého výrobce Engelmüller, z jejíhož prodeje je část výtěžku věnována jako příspěvek spolku Le Mans Redux, který se s tímto vozem chce pokusit zopakovat úspěch i v roce 2020,“ píše k tomu agentura.
Komentář porotce: „Kategorie Craft, kde se tento spot ucházel o cennou hlavu, byla letos opravdu silná. Spot na rukavice značky Engelmüller vyniká skvělou atmosférou i výjimečným sound designem. Klient spolu s produkcí vytvořili krátký film, který svou úrovní přesahuje hranice českého reklamního rybníčku,“ Jana Bauerová, senior art director, Kaspen Jung von Matt.
Fyzika
Vítězná agentura: Bistro Films
Klient: Brontosauři v Himálajích
Zlato za Online film i v kategorii Craft – film získala produkční agentura Bistro Films za kampaň pro organizaci Brontosauři v Himalájích, která pomáhá vesnici Mulbekh v Malém Tibetu s rozvojem školy. Hrdinou vtipného spotu je malý Dordžej, jehož podle místních posedl duch Fyzika. Pod jeho vlivem a v ruce s učebnicí, v Česku dobře známou, obyvatelům vylepšuje a ztěžuje život zároveň. „Naše video má pomoct ochránit majetek i duševní zdraví rodičů těchto školáků a vybrat peníze na laboratoř, kde můžou dělat pokusy bezpečněji oni i jejich spolužáci,“ uvedla k tomu agentura.
Komentář porotce: „Projekt Fyzika pro mě ze všech přihlášených prací hodně vyčníval. Není to tak úplně typický spot, na jaké jsme zvyklí. Skvělá režie a kamera. Vtipný příběh. A pro člověka, co měl vždy s fyzikou ve škole problémy a v podstatě ji nenáviděl, tak mě to hodně pobavilo,“ chválí Šárka Fléglová, art director, VCCP.
Breaking the Silence
Vítězná agentura: Bistro Films
Klient: Post Bellum
V kategorii TV/Cinema zlato a stříbro za Online film si vysloužil projekt vytvořený pro Paměť národa. Tři spoty s autentickými příběhy z různých desetiletí 20. století jsou o lidech, kteří bojovali proti vládnoucímu režimu a mnohokrát se ocitli v situacích, kdy jen mlčení mohlo zachránit jejich životy. „Naší kampaní pro Paměť národa, největší veřejnou databázi příběhů očitých svědků v Evropě, říkáme, že nyní potřebujeme, aby udělali pravý opak – aby promluvili a jejich příběhy tak mohly být zachovány pro budoucí generace,“ uvádějí k tomu z agentury.
Komentář porotce: „Tato kampaň vyloženě vtáhne člověka do děje. Je skvěle zrežírovaná. Naturalistickým způsobem zachycuje situace, kdy mlčení znamenalo přežití lidí. Myšlenka, že jejich příběh bude žít dál, když se mlčení naopak prolomí, to velmi silně podepisuje,“ řekl Jakub Kolářík, creative director, Havas Prague.
Vnímejte každý krok
Vítězná agentura: Kaspen/Jung von Matt
Klient: Vivobarefoot
Zlato v kategorii Craft — Illustration a stříbro za Print získala série vizuálů vytvořených pod vedením Lestera Tulletta pro kampaň na obuv značky Vivabarefoot s pozoruhodně tenkou podrážkou. „Čím více víme o terénu, v němž se pohybujeme, tím přirozenější je i náš pohyb a odezva celého těla. V sérii tří vizuálů tento benefit názorně dramatizujeme,“ napsala agentura ke kampani.
Komentář porotce: „Tato práce příkladně využívá médium, pro které je určena – print. Nutí totiž člověka zastavit se, zkoumat a odhalovat spojitosti ve vizuálně poutavém příběhu. Také skvěle a „na první dobrou“ dramatizuje hlavní benefit produktu – těsné spojení nohy skrze podrážku se světem „tam dole“. Jasná idea je navíc ztvárněna výraznou exekucí doladěnou do posledního detailu,“ řekl Miky Karas, chief creative & strategy officer, Madmonq.
Anticorruption Hackaton Známkamaráda
Vítězná agentura: WMC/Grey
Klient: Známkamaráda
Kampaň, která získala zlato v kategorii Campaign for good a bronz v případě Digital — web pages/microsites, upozorňovala na hackaton Známkamaráda. Ten reagoval na předraženou zakázku na e-shop na dálniční známky naprogramováním vlastního řešení během víkendu silami 200 dobrovolníků.Projekt, i s pomocí kampaně v čele s kreativním šéfem Davidem Sudou, přispěl ke zrušení zakázky, odstoupení ministra dopravy i změně právních předpisů pro IT zakázky.
Komentář porotce: „Dobrý nápad pozná tak, že dokáže lidi spojit, aniž za to něco mají. A se v případě Hackatonu stalo. Porotu oslovila dojemná ukázka solidarity a zájmu o veřejné věci,“ uvedl Filip Kukla, group creative director, McCann Prague.
Zlaté práce
Zlaté práce | |||
Projekt | AGENTURA | KLIENT | KATEGORIE |
Surfaces | Creative Embassy | Nastassia Aleinikava | Craft – photography |
Sčítání 2021 | Jan Moucha | Český Statistický Úřad | Design – corporate |
V kategorii Craft – photography uspěl projekt Surfaces vytvořený agenturou Creative Embassy pro designérské studio Nastassia Aleinikava. Soubor šesti fotografií, jejichž hlavními hrdiny jsou designové brýle. „Základní ideou celého focení je pracovat s bustou člověka, osobou, osobností. Následně vytvořit pomyslnou hranici mezi lidskou personalitou a produktem, snažili jsme se zkoumat vrstevnatost vztahů mezi brýlemi a jejich majitelem,“ napsali z agentury k projektu, pro nějž byl kreativním šéfem i fotografem Pavel Hejný.
Kategorii Design – Corporate pak ovládl vizuální styl vytvořený Janem Mouchou pro Český statistický úřad a sčítání lidu, které proběhne příští rok, s názvem Sčítání 2021. Logotyp je stylizovanou číslovkou roku, čísla jsou tvořena z piktogramů koláčového grafu, člověka, pinu a domu. Číslovka 2 z loga pak tvoří maskota, který se stává neformální komunikační platformou Sčítání. „Vizuální styl je postaven na jednoduchých ilustracích, tvořených pomocí grafů, šipek, pinů atd. Identita je hravá a přátelská, aby odbourala stigma z minulých let, kdy bylo sčítání lidmi považováno za byrokratické obtěžování a zásah do soukromí,“ napsal k projektu Moucha.
Stříbrné práce
„Deset stříbrných“ bylo rozděleno za úspěšné projekty v dalším kole vyhlašování ADC Czech Creative Awards. Hned dvě kampaně pak získaly dva Louskáčky najednou. První byla z dílny dalšího favorita dle počtu nominací, agentury Symbio Digital, jejíž projekt MENstruace pro značku Ria ze skupiny Hartmann – Rico uspěl v Digital kategoriích original content a social & influencer. Podobně pak uspěla agentura Ogilvy s projektem „Jak jsme Lego Architecture dostali k architektům z celého světa“, zadařilo se v kategoriích Brand Experience a Mailing / Giveaways.
Stříbrné práce | |||
Projekt | AGENTURA | KLIENT | KATEGORIE |
V hlavní roli strojař | Action Please a Idea Please | Fakulta strojní VŠB – TUO | Digital – web pages/microsites |
Sokol František Pecháček | Motionhouse | Sokol | Design – motion |
Post Bellum | Creative Embassy | Post Bellum | Craft – photography |
Pivovar Proud | Artbureau | Pilsner Urquell | Design – corporate |
César & Charles – Be The Fire! | Isobar Czech Republic | César & Charles | Design – graphic |
Atlas kouzelných bytostí Křišťálového údolí | Touch Branding | Nadace Preciosa | Craft – illustration |
MENstruace | SYMBIO Digital | Ria (Hartmann – Rico) | Digital – original content; Digital – social & influencer |
Jak jsme Lgo Architecture dostali k architektům z celého světa | Ogilvy | Lego Trading | Brand Experience; Mailing / Giveaways |
Bronzové práce
Celkem osmnáct bronzových ocenění přezdívaných Louskáček bylo rozděleno mezi práce, které postoupily ze shortlistu ADC Czech Creative Awards. Nejúspěšnější agenturou je v „tomto kole“ Kaspen/Jung von Matt, která patří podle počtu nominací mezi favortiy letošního ročníku. Proměnila zatím tři za projekty Planeta Piškot v kategorii Craft-digital, #prsakoule v kategorii Print a GA za Online Film. Po dvou bronzech pak mají agentury Havas Prague, Mark BBDO a Cocoon.
Bronzové práce | |||
Projekt | AGENTURA | KLIENT | KATEGORIE |
Wolt – Slam Poetry | Wollein FIlms | Wolt Česko | TVC/Cinema |
Všichni jsme nároďák | Triad Advertising | Pilsner Urquell | Digital – User Generated Content |
Telefonní budky | Oliver Marketing | O2 Czech Republic | Best Use Of Media |
Rexona – město je tvoje fitko | Zaraguza CZ | Rexona – Unilever ČR | Online Campaign |
Quiet Prague | Pavel Fuksa | Prague City Tourism | Billboard & Poster |
Co když? | Hullabaloo | HBO | Campaign – integrated |
Cirkusy bez zvířat | Lion Communication | Svoboda zvířat Plzeň | Campaign for good |
Benzina – Verva | Scholz & Friends | Benzina | Craft – film |
Albert Vánoce 2019 | VCCP Prague | Albert | TV/Cinema |
Becherovka – Unfiltered | Cocoon | Jan Becher – Pernod Ricard | Product & Packaging Design |
Minimum Waste | Cocoon | Minimum Waste | Corporate Design |
Puding v nové formě | Mark BBDO | Dr. Oetker | Design – immersive |
Guided by CityLights | Mark BBDO | Český Rozhlas | Ambient & Ostatní; Data Driven |
Exhibition For Freedom | Havas Prague | Amnesty International | Promo & Activation |
Finger Crossed For Freedom | Havas Prague | Amnesty International | Craft – photography |
Planeta Piškot | Kaspen/JVM | Kinder | Craft – digital |
#prsakoule | Kaspen/JVM | Loono | |
GA | Kaspen/JVM | IKEA | Online Film |