Za tři roky bilion korun. Na trhu zboží z druhé ruky to vře

Vzniká jedna platforma za druhou, akvizice neustávají a tradiční módní hráči vstupují do nového prostředí online přeprodejů.

Očekává se, že mezi lety 2019 a 2021 trh s použitou módou naroste o 69 procent. V roce 2024 by měl dosáhnout podle GlobalData 64 miliard dolarů (1,4 bilionu Kč). V současné době se jeho hodnota pohybuje někde mezi 30 až 40 miliardami dolarů (670 až 900 mld. Kč; Boston Consulting Group).

Krize změnila vnímání

Mít něco ze sekáče už není ostuda, je to věc k chlubení. Ulovit nošený svetr za pár korun je něco, o čem se pyšně hovoří. „Šetři nahlas!“ (Thrift Loudly!) je slogan nové kampaně jedné z největších přeprodejních a secondhandových online platforem na světě, firmy ThredUP. Vyzývá nakupující, ať již jsou kdekoli: „ze ‚secondhandu‘ namísto stigmatu vytvořme status. Hrdě se chlubme svou šetrností… Představujme si zbrusu nový svět. Nestačí jen šetřit, je čas #thriftloudly.“

Kampaň odráží zjištění výzkumu, který ThredUp realizoval v polovině roku a z něhož vyplynulo, že spotřebitelé vnímají používání zboží z druhé ruky pozitivněji, za což mohou dlouhodobé kampaně v boji proti změnám klimatu, ale hlavně důsledky koronakrize. Ekonomická situace totiž nedovolila (a nedovolí) mnohým utrácet za luxus a prémiové zboží, tento trh takřka zamrzl. Nemožnost vydávat vysoké částky ovšem nijak neovlivnila touhu po luxusních kouscích. Spotřebitelé tak obrátili svou pozornost k již použitým věcem. Ve větší míře si uvědomují, že oblečení včetně velice kvalitních a trendy věcí lze kupovat cenově výhodně a současně udržitelně (i ve smyslu možnosti dalšího prodeje).

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 16. listopadu 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-29

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-29

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Dobré ráno, Česko
Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Beatrice Cornacchia
Veronika Burešová
Aritium
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů červen
MAM_web_Knowlimits
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024
MAM Souboj spotů červen
MAM_web_Knowlimits
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024