Vzniká jedna platforma za druhou, akvizice neustávají a tradiční módní hráči vstupují do nového prostředí online přeprodejů.
Očekává se, že mezi lety 2019 a 2021 trh s použitou módou naroste o 69 procent. V roce 2024 by měl dosáhnout podle GlobalData 64 miliard dolarů (1,4 bilionu Kč). V současné době se jeho hodnota pohybuje někde mezi 30 až 40 miliardami dolarů (670 až 900 mld. Kč; Boston Consulting Group).
Krize změnila vnímání
Mít něco ze sekáče už není ostuda, je to věc k chlubení. Ulovit nošený svetr za pár korun je něco, o čem se pyšně hovoří. „Šetři nahlas!“ (Thrift Loudly!) je slogan nové kampaně jedné z největších přeprodejních a secondhandových online platforem na světě, firmy ThredUP. Vyzývá nakupující, ať již jsou kdekoli: „ze ‚secondhandu‘ namísto stigmatu vytvořme status. Hrdě se chlubme svou šetrností… Představujme si zbrusu nový svět. Nestačí jen šetřit, je čas #thriftloudly.“
Kampaň odráží zjištění výzkumu, který ThredUp realizoval v polovině roku a z něhož vyplynulo, že spotřebitelé vnímají používání zboží z druhé ruky pozitivněji, za což mohou dlouhodobé kampaně v boji proti změnám klimatu, ale hlavně důsledky koronakrize. Ekonomická situace totiž nedovolila (a nedovolí) mnohým utrácet za luxus a prémiové zboží, tento trh takřka zamrzl. Nemožnost vydávat vysoké částky ovšem nijak neovlivnila touhu po luxusních kouscích. Spotřebitelé tak obrátili svou pozornost k již použitým věcem. Ve větší míře si uvědomují, že oblečení včetně velice kvalitních a trendy věcí lze kupovat cenově výhodně a současně udržitelně (i ve smyslu možnosti dalšího prodeje).
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 16. listopadu 2020. Předplatit si ho můžete zde.