Black Friday bude tento rok zcela jedinečný. Maloobchodníkům přinese 27. listopad buďto velkou pomoc, či naopak poslední ránu tohoto roku. Problematický pro některé z nich může být podle výzkumné agentury Ipsos především urychlený přechod na online kvůli covid-19. Jak se s touto výzvou vypořádají, je nejisté…
Aktuální pandemie má negativní dopad na kupní sílu Čechů. Více než jedna třetina domácností zaznamenala pokles příjmů a 15 % domácností má problémy s úhradou běžných měsíčních plateb, vyplývá z průzkumu agentury Ipsos.
V souvislosti s tím více Čechů šetří a výsledky výzkumu Ipsos ukazují, že tomu jinak ani nebude na Vánoce 2020. Téměř 40 % Čechů totiž předpokládá, že utratí méně, než tomu bylo v minulém roce. Poslední záchranou pro obchodníky tak může být Black Friday.
Evoluce Black Friday
Z původní jednodenní slevy v kamenných obchodech, konající se den po Dni díkuvzdání v USA, která měla odstartovat vánoční sezónu, se postupně stal globální fenomén digitálního světa. V roce 2005 se Black Friday stal nejrušnějším nakupovacím dnem USA. Online svět a absence americké tradice v jiných zemích vše změnila a Černý pátek už dávno není jen jednodenní záležitostí. Den, který se dříve proslavil nočními frontami a razítky, která zajistila omezený počet speciálních nabídek, nyní prochází velkou změnou identity. Z jednodenní akce se stal prodloužený víkend, někdy až týden či dokonce měsíc…
Každý rok získávají obchodníci v období Black Friday nové lekce a zkušenosti, ty ovšem tento rok nevyužijí. Hlavním centrem letošního Black Friday bude především kvůli lockdownu a omezením online prostředí – a propagace z kamenných obchodů se přesunou tam.
Obchody nyní odkazují na kampaně jako jsou „Black Days“ probíhající od začátku listopadu až do prosince či „Black November“, který běží celý měsíc. U nás se s tím můžeme setkat například u e-shopu Answear.cz, kde probíhá „Colorful November“, Czc.cz, kde mají akce po celý měsíc či Steilmann, kde probíhají akce „Pre Black Friday“ týden předem.
Zájem o Black Friday v ČR
„Black Friday může zpomalit propad obchodu a přitáhnout spotřebitele k on-line nákupům. Nepředpokládám ale, že bude z hlediska spotřebitelů silnější než v předchozích letech a že zachrání obchodníkům celý předvánoční trh. Zájem budou ovlivňovat výše slev, které se ovšem negativně podepíší na již tak snížených maržích,“ dodává Michal Štěpánek, ředitel divize Ipsos zabývající se výzkumy značky a komunikace.
Navzdory současné situaci Black Friday potvrzuje svoji atraktivitu i v Česku. V rámci Black Friday letos nakoupilo, nebo ještě plánuje nakoupit 7 z 10 Čechů. Zájem je srovnatelný napříč generacemi X, Y, Z, v nejstarší generaci Baby Boomers starší 55 let je zájem nižší.
Nejčastěji zákazníci plánují využít Black Friday pro nákup spotřební elektroniky a módy, dále pak hraček, malých spotřebičů a kosmetiky či drogerie. Zatímco muži plánují výrazně častěji nakupovat spotřební elektroniku, ženy útraty směřují hlavně do oblasti módy, hraček, kosmetiky a drogerie.