Přes polovinu největších maloobchodních prodejců v Česku se letos zapojilo do slevové akce Black Friday. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti Acomware. Meziročně vyšší je také maximální sleva, kterou prodejci uvádí. Vzrostla z 42 % na 45 %. Na svůj nákup si ale zákazníci počkají déle. Důvodem jsou přehlcené kapacity u dopravců i samotných e-shopů.
Původně americký nákupní svátek Black Friday letos oficiálně připadá na pátek 27. listopadu. V Česku se ale slevy pod tímto označením začaly objevovat již počátkem měsíce. „Už 3. listopadu nabízelo slevy asi 5 % prodejců. V polovině měsíce se zapojilo 17 % obchodů. A dnes se slevou nakoupíme u 56 % obchodů,“ uvádí David Vurma z konzultační společnosti Acomware výsledky výzkumu, který společnost provedla na vzorku 190 největších tuzemských obchodů z oblasti retailu i e-commerce.
Reálná sleva se často liší
Maximální sleva, kterou prodejci na své zboží poskytují, vzrostla z loňských 42 % na letošních průměrných 45 %. Z dat Acomware vyplývá, že nejvyšší sleva platí jen na omezenou část sortimentu.
Zhruba každý pátý obchod letos snížil cenu celého svého sortimentu. Průměrná výše takové slevy je skoro 25 %. „Zlevnit vše v nabídce se obchodům vyplatí u zboží, na kterém mají velkou marži. Jde například o oblečení nebo hračky,“ říká Vurma. Takové slevy jsou z pravidla věrohodné, protože si obchod slevu odečítá ze své marže. „Není ji proto nutné tolik prověřovat. Třeba u elektroniky se ale vyplatí ověřit stáří modelu, do prodeje se dostala spousta výprodejového zboží,“ uvádí Vurma.
Podle dat společnosti Shoptet, poskytovatele e-shopů, se průměrné slevy ve velkých e-shopech letos dostávají na úroveň 35 %. „Většinou se ale jedná o přirozené slevy. Tedy takové, které se týkají výprodejového zboží, například starších modelů spotřební elektroniky. E-shopy jejich ceny před Vánoci sníží, aby je snadněji prodaly. Poté cenu opět navýší, aby o několik týdnů později mohly lákat zákazníky na novoroční výprodeje,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
V případě menších internetových obchodů podle Shoptetu slevy v průměru dosahují jen zhruba 15 %. Tahouny Black Friday jsou tradičně zejména velké e-shopy, řada menších se do něj nezapojuje, často i kvůli chybějícím marketingovým kampaním. Výprodejové akce totiž mají pro internetové obchody smysl jen tehdy, pokud dokážou přilákat dostatek zákazníků k tomu, aby se zbavily skladových zásob.
S rychlým doručením spíše nepočítejte
Black Friday slevy jsou sice v Česku rozšířené, všechno zboží ale lidé ve slevě nenajdou. Platí to i letos. „Black Friday hojně využívají velké nákupní galerie jako Alza nebo Mall. A pak prodejci elektroniky, oblečení, obuvi nebo sportovního zboží,“ uvádí Vurma. Výjimkou jsou naopak významné slevy na potraviny, drogerii, léky nebo nábytek. Zvláště specializované e-shopy nejsou motivovány k poskytování slev, protože dobře prodávají i bez nich.
Problém začíná být s kapacitou e-shopů i přepravců. „Mnoho z nich je aktuálně na dvojnásobku běžných kapacit. Některé logistické firmy už tento týden začaly omezovat příjem zásilek. A problémy mají i některé e-shopy, jejichž expediční kapacity jsou vyčerpány,“ říká Vurma. Zákazníci by proto měli počítat s tím, že se jejich zásilky mohou zpozdit. „Pokud se od pondělka neotevřou běžné obchody, situace se ještě zhorší. Výjimkou nemusí být ani dodací lhůty v délce jednoho týdne.“