Vyhlášení letošního ročníku tradičních ocenění za reklamu ADC Czech Creative Awards proběhne online, termín zatím není jistý. Na shortlistu je nejúspěšnější projekt „Projev, který se nikdy nestal“ od Symbio Digital pro HBO Europe.
Třináctičlenná porota reklamních cen dříve známých jako Louskáček, které pořádá Art Directors Club, letos vybírala celkem z 207 přihlášek od 54 přihlašovatelů. Na shortlistu se pak objevuje 83 nominací (kompletní přehled níže). Mezi nejúspěšnějšími přihlašovateli jsou například agentury Kaspen/Jung von Matt, na shortlistu se její jméno objevuje šestkrát, WMC Grey se sedmi nominacemi a Symbio Digital rovněž se sedmi záznamy na shortlistu. Pět z toho připadá na projekt Projev, který se nikdy nestal s deepfakem prezidenta Miloše Zemana. Ten byl vytvořený pro HBO Europe a upozorňoval na seriál Bez vědomí. Počet nominací dělá z Projevu, který se nikdy nestal nejúspěšnější projekt na shortlistu ADC Czech Creative Awards, bude se ucházet o ocenění v kategoriích Online film, Original content, Digital Design, Digital Craft, Innovation a Online campaign.
Galavečer s vyhlášením výsledků letošního ročníku ADC Czech Creative Awards byl plánován na 24. září, ale kvůli opatřením byl odsunut. Prozatím na neurčito, nový termín ještě není znám.
„Chceme divákům zajistit zábavný ceremoniál a zároveň dát důstojný prostor vítězným pracím a agenturám,“ uvedl tehdy předseda ADC David Suda. Koncept vyhlašování je navržen, aby splňoval bezpečnostní opatření a zároveň neztratil punc zábavy a nadšení z vítězství, na který jsou diváci zvyklí. Proto bude třeba i trocha iniciativy ze strany vítězů. „Je pro nás těžké přijít o legendární ceremoniál a už podruhé ho posouvat a navíc kompletně změnit jeho podobu. Z nového konceptu jsou ale všichni nadšeni,“ ujišťoval David Suda.
Pandemie a proti ní namířená opatření ovlivnila i zasedání poroty, která rozhodovala o shortlistu a probíhala kombinací online i offline setkání. Jak to probíhalo, píše ve svém komentáři člen poroty i výboru ADC Miky Karas:
ADC Czech Creative Awards pod rouškou porotce
Letošní vyhlašování „českých reklamních Oscarů“ se vůbec poprvé bude konat online. Jak nepříznivá situace ovlivnila zasedání poroty a rozhodování o vítězných pracích?
Díky. Na začátek opravdu jedno velké díky, které vyjadřuji z pozice člena výkonného výboru ADC. Tohle díky patří všem odvážným agenturám, produkcím, studiím a jednotlivcům, kteří se i přes nelehkou situaci rozhodli přihlásit svoje práce do letošního ročníku Creative Awards.
Letos se sešla opravdu skvělá porota složená ze specialistů na různá odvětví kreativity. Oborové kategorie jako craft, design, copywriting nebo film tedy skutečně hodnotili lidé, kteří k tomu mají co říct. Kromě toho je vždy důležité, „jak si porota sedne“. Přece jenom členů poroty bylo třináct a co člověk, to názor. Myslím, že mohu s klidem za všechny v porotě říci, že chemie byla od začátku nastavená skvěle a všechny diskuze, které jsme nad přihlášenými pracemi vedli, byly jedině konstruktivní. A to i s velkým přičiněním předsedy poroty Javiera Campopiano a Martina Wosky, kteří s námi strávili dva dny připojení online.
Rozhodovat o vítězných pracích je velká zodpovědnost. V kontextu aktuální situace samozřejmě o to víc. Navíc se nikdy při vší dobré vůli prostě nezavděčíte všem. Proto jsme se od začátku snažili nastavit správný balanc mezi „ocenit opravdu jen ty nejlepší práce“ a „ocenit a tím motivovat tvůrce“. Shodli jsme se na tom, že už shortlist je jistou formou ocenění, proto gratulace všem, kteří na něj dosáhli!
Hodnotili jsme poctivě a každý den ze zasedačky odcházeli až za tmy. Univerzální klíč k posuzování prací sice neexistuje, ale kdybych měl definovat jednu věc, která vítězné práce spojuje, řekl bych: odvaha. Dělat věci jinak. Nacházet nové cesty. Podívat se na problém z jiného úhlu. Dotáhnout to do posledního detailu. Jít až na hranu. Nebát se riskovat.
Oproti minulému ročníku chyběla větší pestrost. Což je dáno tím, že některé agentury se letos rozhodly své práce do soutěže nepřihlašovat. K zamyšlení také je fakt, že například craftové kategorie neměly nouzi o silné přihlášky, zatímco kampaňové kategorie na tom byly o poznání hůře.
„Myslím, že se nám podařilo vybrat reel prací, které mají dobrou vypovídací hodnotu o úrovni lokální kreativity“, okomentoval na závěr naši dvoudenní eskapádu předseda poroty Javier Campopiano, Chief Creative Officer, Grey Europe.
I když letošní vyhlašování bude online, máte se na co těšit. Děláme vše proto, abyste nepřišli o svou chvilku slávy a pocit opojného vítězství. Přesné datum brzy oznámíme.
Miky Karas, člen poroty a je člen výboru ADC