Ať rčení o tom, jak inteligent zvládá chaos, tvrdí o pořádku co chce, jedno je jasné — lidský mozek má rád řád. Kdykoliv se člověk dostane do nepřehledné situace, je mu to nepříjemné a automaticky sahá po mentálních zkratkách. Komfortně se lidé cítí, pokud se snadno orientují, protože se pak mohou soustředit na jiné činnosti, jako třeba rozhodování. A to platí i o místě prodeje, jež je obvykle prostředím prosyceným podněty.
Složitá POP média tak budou ignorována, nebo dokonce zpochybněna. Vyplatí se proto vystavení tvořit tak, aby působila přehledně a přitahovala k sobě kromě pozornosti i zájem o další interakci s nabídkou. Snadnější orientace a přehledné prostředí nepůsobí jen líbivěji, ale nevyvolává v mozku ani potřebu složitých rozpoznávacích procesů. Přehlednost a organizovanost v kombinaci s jasným důrazem na promovaný produkt dovoluje nabídnout také více druhů produktů, aniž by se zákazník cítil přesycen.
Tipy pro lepší výkon POP médií
- Mozek efektivněji pracuje se skupinami.
- Pokud jsou informace organizované a mají systém, zpracuje jich člověk víc.
- Strukturované POP materiály s logickým grafickým i obsahovým uspořádáním fungují lépe.
- Sortování a seskupování zvyšuje přehlednost, rychlost orientace a následnou interakci
- Barevné rozlišení skupin zlepšuje schopnost orientace.
- Vertikální segmentace funguje lépe, než horizontální
- Lépe fungují vizualizace uspořádané po směru hodinových ručiček.
- V dojmu pořádku hraje roli i doplněnost a úhlednost vystaveného sortimentu.
Není nutné vyobrazit v rámci POP média vše možné. S jednoduchou komunikací je totiž snazší předcházet kognitivní tenzi. I v běžném životě platí, že když někdo něčemu nerozumí, snaží se to vysvětlit složitě. Naopak ten, kdo si je v daném tématu či oboru jist, dokáže vše vysvětlit jednoduše. Dobré je na to nezapomínat ani při tvorbě POP médií.
Bez nadměrného úsilí
S jednoduchou komunikační strategií jde ruku v ruce co nejméně komplikovaná navigace zákazníků, a to jak těch „rozhodnutých“, kteří vědí, co jdou koupit, tak „nerozhodnutých“, které impulzivní výběr čeká teprve v prodejně. Rychlá a snadná navigace přispěje k tomu, aby se z rozhodnutých zákazníků nestali nakupující otrávení hledáním. Nerozhodnutí zase ocení, když se nemusí složitě orientovat. POP média by se tak měla zasadit o zjednodušení a zrychlení volby, kterou lidský mozek ocení. Není nic lepšího, než docílit, aby zákazníci z prodejny odcházeli s pocitem, že nakoupili vše, co odpovídá jejich aktuálním potřebám, bez nadměrného mentálního úsilí.
nepřináší benefity jen pro zákazníky, ale i pro maloobchodníky a jejich dodavatele. Podporuje totiž impulzivní chování, zvyšuje vyrušení a zájem o interakci se zbožím a v konečném důsledku pozitivně ovlivňuje prodeje.
Uspořádanost, jednoduchost a z toho plynoucí rychlejší orientace jsou pro nákupní zážitek i výsledný úspěch podpory prodeje důležité a je výhodné na ně při tvorbě i exekuci myslet.
Partnerem rubriky Místo prodeje je společnost Dago.