ADVERTORIAL Stále vyšší očekávání zákazníků si žádají generační obměnu e-commerce platforem, na kterých e-shopy pracují.
Zákazník listující nabídkou e-shopu nevnímá technologie, které běží na pozadí, prezentují zboží, poskytují informace o cenách a dostupnosti a pomohou s výběrem typu dopravy i zaplacením. Tedy až do okamžiku, kdy se něco pokazí – e-shop je nedostupný, výpis zboží se načítá nekonečně dlouho nebo se ztrácejí položky vložené do košíku.
Zážitek zákazníka z nákupu zásadním způsobem ovlivňuje rychlost, s jakou je možné vybrat zboží a dokončit objednávku. Tato klíčová veličina má dvě hlavní dimenze. Tou první je rychlost prostředí směrem k zákazníkovi (front-end), kde (podle studie Walmartu) každá 1 sekunda zrychlení dokáže zvednout konverzní poměr o 2 procentní body. Druhou dimenzí je rychlost a pružnost, s jakou dokáže obchodník objednávku odbavit (back-end).
Optimalizace rychlosti front-endu souvisí s dobou načítání stránek, přehledností e-shopu nebo počtem kroků nezbytných k dokončení objednávky. Rychlost back-endu se odvíjí od stupně automatizace napojení na informační systém – od prezentace relevantního zboží, přes zjišťování dostupnosti, zaplacení, fakturaci a předání pokynu k vyskladnění nákupu. Je tedy klíčové věnovat pozornost návrhu tohoto rozhraní.
Servisně orientované e-commerce
Zásadní omezení představuje současná architektura e-commerce platforem, kombinující všechny funkce back-endu i front-endu v rámci jediného, monolitického řešení, jehož výkon již nelze dále škálovat. Řešením je přechod na servisně orientovanou architekturu, která odděluje front-end e-shopu od dalších nezbytných komponent (katalog, master data produktů, databáze zákazníků, sklad, logistika, fakturace ad.), nově využívaných formou služby. Kromě front-endu e-shopu, budou tyto komponenty s výhodou využívat další weby nebo aplikace. Vznikne ekosystém aplikací, který bude čerpat vždy správná a pravdivá data z jednoho zdroje. Provozovatel e-shopu, který plánuje růst, si již ani nemůže dovolit data spravovat ve více systémech.
Tato architektura reflektuje trend využívání mnoha různých zařízení při práci, prohlížení internetu a nakupování. Vítejte v multikanálovém světě.
Důležitou komponentou servisně orientované e-commerce platformy je CMS (Content Management System), který ze svých nebo i připojených datových zdrojů generuje data front-endu e-shopu. Jde o tzv. Headless CMS, tedy CMS bez vlastního, na šablonách založeného front-endu.
Pro front-end e-shopů využívá Sprinx Systems technologii React, která poskytuje jedinečné možnosti, pokud jde o mimořádnou rychlost generování a načítání webových stránek, stejně jako jejich zobrazování v různých typech zařízení – s primární orientací na smartphony.
E-shopy připravené na budoucnost
Kombinace Headless CMS s technologií React umožňuje vytváření moderních, funkčně bohatých e-shopů, připravených na budoucí rozšiřování služeb zákazníkům. Celou e-commerce platformu lze navíc provozovat i v prostředí cloudové služby Microsoft Azure, která zajistí provoz a dostupnost e-shopu skutečně v každé situaci. Azure řeší odolnost proti výpadkům a svým prakticky neomezeným výkonem umožňuje okamžité škálování e-shopu v případě nákupních špiček.
Referenčním řešením e-commerce platformy Sprinx Systems na bázi Headless CMS Kentico Kontent, technologie React a provozu v Microsoft Azure je globální e-shop společnosti ESET, jednoho z největších světových dodavatelů bezpečnostních řešení. Úspěšnou migraci platformy Kentico do prostředí Microsoft Azure provedl Sprinx Systems rovněž u e-shopu uni-max.cz, který má přes 70 000 aktivních zákazníků v 5 zemích Evropy a jehož obrat roste průměrně o více než 120 % ročně. Případovou studii si můžete přečíst ZDE.