Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Upcyklace v e-commerci. Vedou repasované notebooky a telefony

Trh s repasovanými produkty má v České republice podle společnosti Shoptet – platformy pro tvorbu a provoz e-shopů – hodnotu přesahující 300 milionů korun. Mezi nejoblíbenější produkty patří notebooky a mobilní telefony značky Apple. Obliba roste také u oblečení.

Zájem o recyklovaných a repasovaných produktů stoupá, a společně s ním přibývá také internetových obchodů, které je nabízejí. Podle firmy Shoptet má trh s repasovaným zbožím hodnotu přibližně 300 milionů korun.

Notebooky a telefony vedou

Nejčastějším sortimentem v kategorii repasovaných produktů je elektronika, a to zejména notebooky, které často kupují rodiče dětem. Meziročně o více než 160 % také vzrostla poptávka po mobilních telefonech, především značky Apple. „Specializované e-shopy přebírají hlavně zařízení po odpisech z větších firem, které je prodávají za deset až dvacet procent původní ceny. Po repasi mohou tato zařízení dál dobře sloužit především jednotlivcům, u nichž o ně pozorujeme stále stoupající zájem,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Reklama
Know

Většina textilu z kontejnerů se znovu použije

Podobně se některé společnosti snaží reagovat na nárůst odpadu z použitého oblečení. Ten může u průměrného Čecha za rok činit až 16 kilogramů. Použité oblečení konkrétní firmy shromažďují prostřednictvím speciálních kontejnerů rozmístěných ve více než 3300 obcích. Právě zde končí až polovina „odpadového“ textilu, ze kterého se po ručním roztřídění znovu využije až 90 %. Recyklované oblečení potom končí v prodejnách společensky odpovědné módy, ve firmách nebo v charitativních organizacích.

Velké značky poskytují i pronájem oblečení

Alternativní odpovědí na produkci textilního odpadu se stává také pronájem oblečení. O tento nový zahraniční trend se začínají zajímat i velcí hráči na globálním trhu s módou. „Pronájem oblečení se platí paušálně jednou za měsíc a jeho cena se pohybuje kolem 60 až 80 dolarů. Podobných projektů bude přibývat a brzy si najdou cestu i do Česka. E-shopy jsou pro ně ideálním řešením, protože nabízejí chytré nástroje sběru i prodeje, které navíc umí rychle propojit zákazníky. Na cestě k udržitelnosti by e-commerce mohla brzy i u nás hrát prim,“ dodává Miroslav Uďan ze Shoptetu.

Reklama
ČEZ
Reklama
MMcite
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu