Personální agentura Grafton Recruitment zveřejnila výsledky průzkumu, který mapuje aktuální finanční ohodnocení v řadě oborů a regionech Česka.
Obchod a marketing: menší příjmy v obchodě, zaměření na e-komerce v marketingu
Stejně jako u většiny ostatních kancelářských profesí, došlo i v případě obchodních a marketingových pozic ke krácení benefitů. Nejčastěji se jednalo o snižování příspěvků na volnočasové aktivity. Vzhledem k tomu, že většina mezd na obchodních pozicích je vázána na výkon, který byl v době nouzového stavu a karantény minimální, došlo u těchto pracovníků i ke snížení příjmů.
Na trhu se aktuálně pohybuje větší množství aktivně hledajících kandidátů, kteří jsou ochotni dělat ve svých požadavcích velké ústupky. Jen málo jich však odpovídá představám firem, které stále častěji požadují specializaci i v oblasti obchodu. V oblasti přímého prodeje je patrný posun směrem k budování vztahů s klienty a analytické práci s daty tak, aby komunikace byla co nejefektivnější.
V marketingu lze zaznamenat pokles pozic specializovaných na offline marketing a trade marketing, boom naopak nastává u pozic spojených s e-komerce a sociálními médii.
Lidské zdroje a právo: uplatnění bez praxe složité
Administrativa a lidské zdroje zaznamenaly díky pandemii velký úbytek volných pracovních pozic a zároveň enormní nárůst uchazečů. Firmy vesměs žádné nové pozice nevypisují a nahrazují jen uvolněná pracovní místa. Koronavirová krize přinesla také poměrně značné omezení finančních benefitů a růst nároků na uchazeče. Firmy hledají multifunkční a zkušené pracovníky, bez praxe je tak nyní velký problém najít uplatnění. Pandemie ovlivnila i obor práva. Advokátní kanceláře pozastavily nábor nových kolegů a zhruba třetina právních firem přistoupila k dočasnému snižování odměn. To se obvykle pohybuje na úrovni 10 %.
Nákup a logistika: rostoucí nároky a postihy nekalého jednání
V oblasti nákupu pokračuje stagnace mezd a pandemie přinesla i omezení finančních benefitů, zejména 13./14. platů a kvartálních bonusů. Pozice v nákupu jsou často rušeny bez náhrady, díky čemuž je nyní na trhu mnoho volných uchazečů. Zároveň se mění nároky zaměstnavatelů, důraz nově v případě pracovníků nákupu kladou i na strategické myšlení a schopnost profesionální prezentace. Zvýšený pozor firmy věnují i případnému nekalému jednání svých lidí na nákupních pozicích a tvrdě ho postihují. Jiná situace panuje v oblasti skladů a logistiky, kde je patrný značný nárůst volných pozic. I zde však na uchazeče o práci rostou nároky, firmy chtějí chytré a bystré zaměstnance, kteří si umí poradit i s neobvyklými situacemi.
IT a telekomunikace: mzdová bublina splaskla
Informační technologie a telekomunikace dlouhodobě patří mezi obory s největším nedostatkem kvalifikovaných expertů. Do značné míry to souvisí i s digitalizačními projekty, které probíhají napříč všemi sektory české ekonomiky a v době pandemie koronaviru ještě získaly na důležitosti. Přesto lze zaznamenat asi pětinový pokles počtu volných pracovních pozic stejně jako stagnaci mezd.
Asi největší poptávka po uchazečích je v oblasti e-komerce a datové analýzy. Nárůst je patrný i v případě administrátorských pozic v rámci infrastruktury a hojně poptávaní jsou i cloud specialisté. Zajímavým fenoménem oboru informačních technologií je smazávání rozdílů v letech zkušeností. Mnohé technologie jsou totiž nové, a proto i dvouleté zkušenosti jsou považované a také ohodnocené jako seniorní. Preference uchazečů o IT pozice zůstaly nezměněny. Stále platí, že není ani tak podstatné, kolik si vydělají, ale na jakém projektu, s jakými technologiemi a v jakém prostředí budou pracovat. O zaměstnání se z důvodu nejistoty panující na celém trhu uchází rostoucí počet kontraktorů.