Potraviny nakupuje online už pětina lidí, většinu svých výdajů však nechávají stále v hypermarketech a diskontech, uvádí aktuální studie Shopper Review 2020.
Studie Shopper Review 2020, kterou společnost Skála a Šulc vydala na základě průzkumu, jenž proběhl v polovině září, ukazuje aktuální stav trhu a chování nakupujících po dopadu covidu na tržní subjekty i uvažování zákazníků. V MAM jako první přinášíme část věnovanou volbě nákupních formátů.
Z dat je sice patrný posun v nákupním chování, ale základní struktura trhu zůstává zachovaná. Dlouhodobé trendy na ni budou mít v důsledku větší dopad, než náhlé výkyvy, i když jsou velice dramatické. „Mezi dlouhodobé trendy patří na straně zákazníků vývoj spotřebního chování směrem ke zdravější a šetrnější spotřebě; zásadní jsou i rostoucí nároky na komfort a jednoduchost nákupů. Na straně obchodníků tomu odpovídá rozvoj a modernizace obchodní sítě a rostoucí nabídka online prodeje potravin,“ říká Zdeněk Skála z výzkumné agentury.
Rozvoj online prodeje potravin je na trhu jasným fenoménem: 20 procent z nakupujících potravin již nakupuje v některém ze tří hlavních širokosortimentních online obchodů (Rohlik.cz, Kosik.cz, Tesco.cz). Je ovšem vidět, že diskontní prodejny a hypermarkety (následované supermarkety) jsou stále klíčovými prodejními místy. Nejde jen o jejich podíl na trhu — těmto třem moderním formátům je věrných celkem 87 procent jejich zákazníků. „Důležitá je i nákupní konverze — zatímco hypermarkety získávají ze všech svých zákazníků 44 procent ‚věrných‘ a diskontní prodejny 31 procent ‚věrných‘, u online obchodů je to zatím jen 15 procent,“ uzavírá Zdeněk Skála.
Více k tématu se dočtete v aktuálním vydání Marketing & Media, který vychází v úterý 29. září 2020. Předplatit si ho můžete zde.