Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

V udržitelnosti doháníme Západ. Firmy investují do ekologického fungování

Růst zájmu o udržitelné reklamní předměty zbrzdila pandemie a s ní spojené úspory, opět ale začíná stoupat. Rozšiřuje se sortiment i materiály. Firmy rovněž více investují do ekologického fungování.

Čaj na míru z ekologických farem a vlastní etiketou, univerzální taška z banneru, jenž původně kryl budovu Národního divadla, teleskopické brčko, kelímek z lógru či výroba vlastní čokolády. I takové firemní dárky pro partnery, zákazníky či zaměstnance se dají najít v novém katalogu udržitelných dárků, který v druhé polovině srpna představila Asociace společenské odpovědnosti.

„Nejen firmy, ale třeba i úřady státní správy se na nás stále obracejí s dotazem, jaké dárky dávat svým klientům a zaměstnancům, aby byly originální a hodnotné. Je důležité darovat věci, které mají smysl,“ uvedla ředitelka asociace Lucie Mádlová.

Reklama
ČEZ

Úspěch katalogu, který asociace vydává už třetím rokem a vedle velkých firem se v jeho předešlých ročnících pro dary partnerům inspirovala například i agentura Czechinvest, ukazuje, že téma udržitelnosti proniká i do oboru reklamních a dárkových předmětů. Jejich výrobci registrují stále větší poptávku, ačkoli v Česku zatím téma nerezonuje tak silně, jako na západ od našich hranic.

Tři roky za USA

Lucie Mádlová, Asociace společenské odpovědnosti

„Pokud to porovnám s americkým trhem, kde máme naši mateřskou společnost, je zájem v České republice zhruba na úrovni USA před třemi lety. Spolu se zájmem klientů samozřejmě roste i nabídka výrobců a předmětů, které lze zařadit mezi udržitelné, přibývá napříč všemi kategoriemi,“ uvádí Karolína Čermáková, ředitelka společnosti Bontonfilm Promotions.

Podobně situaci popisují i další společnosti z oboru. Mezi klienty s největším zájmem o ekologicky šetrné produkty se řadí především zahraniční a nadnárodní koncerny, ale také velké české firmy. Ze strany menších firem či OSVČ je zatím poptávka minimální. „Jedním z důležitých faktorů je vyšší cena. Druhým pak fakt, že česká společnost zatím nevyvinula dostatečný tlak na spotřebitele, aby udržitelné produkty kupovali a používali,“ vysvětluje Marek Pivka, jednatel společnosti Reklama centrum.

Svůj vliv na zájem o udržitelné předměty měla i pandemie koronaviru a její ekonomické dopady, které se samozřejmě dotkly i marketingových rozpočtů. Zatímco v prvních třech měsících roku byly udržitelné výrobky velmi silným tématem, i kvůli úsporám ve zbytku roku toto téma relativně oslabilo. Nyní se zase pomalu vrací. Jedním z důvodů je, že firmy začínají řešit, čím obdarují své partnery, klienty či zaměstnance o Vánocích. Dalším je, že ochrana životního prostředí se řeší více i díky rostoucímu aktivismu lidí i firem, které svůj marketing chtějí dělat zeleně. Tématu, jak se zabývat udržitelností i společenskou odpovědností tak, aby byla smysluplná a pomohla i ziskovosti, se bude věnovat i workshop Forum Media Focus, který se uskuteční 23. září.

Vlna, bambus i sloní trus

Karolína Čermáková, Bontonfilm Promotions

Ačkoli většina firem zaměřujících se na reklamní předměty zatím nevyřazuje tradiční sortiment, rozmanitost toho udržitelného se stále rozšiřuje. Patrné je to mimo jiné v textilních kolekcích předmětů, ať už jde o trička, mikiny, bundy, fleecové či softshellové materiály. Udržitelné výrobky se dají poznat například podle mezinárodního certifikátu GOTS. Produkty s tímto označením musejí splňovat nejen ekologické, ale rovněž etické požadavky na materiál, výrobu, distribuci i balení.

Oblíbená je organická bavlna, ale v nabídce se objevuje například i přírodní stoprocentní merino vlna. „Je využívána především pro výrobu vysoce funkčních oděvů. Základním argumentem vypovídajícím o její kvalitě je i mimořádná jemnost vlákna, již máme v nabídce a která je menší než osmnáct mikronů,“ říká Martina Weberová, marketingová ředitelka společnosti Adler Czech.

Hitem mezi udržitelnými výrobky jsou pak i ty z bambusových či slaměných vláken, juty, kávových slupek, ale také dřevo nebo recyklované PET materiály, kůže či papíry nebo korek. Petra Komárková, jednatelka společnosti L-Shop-Team, dává jako příklad novinku v podobě ručníků vyrobených z recyklované džínoviny. Právě ručníky jsou zajímavou variantou pro klienty, kteří třeba kvůli pandemií vynuceným úsporám více přemýšlejí o ceně reklamních předmětů, nabízeny jsou totiž v různých velikostech a tedy i s odstupňovanou cenovkou.

„Zdá se, že rozmanitost materiálů nemá meze. K těm tradičnějším už patří například recyklované kávové kelímky, ke kurióznějším se řadí recyklované rybí sítě nebo dokonce i sloní trus,“ dodává Čermáková.

Kvalita na prvním místě

Široký je též samotný sortiment udržitelných reklamních předmětů. Zatím je nejvyšší poptávka po taškách, poznámkových blocích, kuličkových perech, textilu, potřebách pro cestování a v poslední době i tritanových lahvích, které nabízejí možnost širokého a opakovaného použití. Najít se dají ale i dřevěné eko kartáčky na zuby, veganská kosmetika nebo oblečení.

Martina Weberová, Adler

Podle letošního průzkumu asociace POPAI za posledních dvanáct let vzrostla i poptávka po drobné elektronice a speciálních potravinových delikatesách. I ty mohou mít vyšší podíl přírodních materiálů, ať už jde o „dřevěné“ paměťové disky, či obaly produktů, které se dají využívat opakovaně.

Ať už jsou reklamní předměty udržitelné nebo tradiční, zdůrazňují jejich poskytovatelé důležitost kvality. To se ostatně odráží od vývoje na spotřebitelském trhu, kde i od nákupu levného zboží odrazuje špatné provedení.

Ostatně poruchovým flashdiskem s logem si firma může reputaci spíše poškodit. „Produkty musejí být kvalitní, protože i trvanlivost a užitná hodnota dárku má vliv na udržitelnost,“ konstatuje Martin Kyjovský, marketingový ředitel společnosti iMi Partner.

Bez obalu v obalu

Napříč firmami z oboru reklamních předmětů se také odstraňují zažité nešvary, především co se týká balení. „Představte si, kolik plastu je potřeba pro deset tisíc klíčenek, pokud má být každá zabalena v separátním pytlíku. A to je pouze jedna malá zakázka. Proto se snažíme s našimi klienty i dodavateli domlouvat, že produkty nebudou baleny jednotlivě,“ uvádí Pivka ze společnosti Reklama centrum.

Marek Pivka, Reklama Centrum

„Z našeho portfolia jsme se rozhodli vyřadit například igelitové tašky či nadbytečné obalové materiály,“ přidává Martin Vejmola, marketingový koordinátor společnosti Reda. Místo igelitových sáčků doporučují některé
firmy balení do bavlněných tašek či vaků, čímž se reklamní předmět dostává do kategorie dvou dárků v jednom. Taška je pak samostatně využitelná, místo toho, aby jako jiné obaly putovala rovnou do koše. Jinou možností je tisknout logo společnosti přímo na balení či krabici, v němž se produkty posílají.

„V minulosti dodavatelé běžně používali plastové sáčky pro balení textilu do kartonu. Od toho již mnoho z nich upustilo úplně nebo používají recyklovný plast,“ dodává Petra Komárková z L-Shop-Team.

Na důležitosti pak obaly získávají především v případě dražší kategorie takzvaných manažerských dárků pro důležité klienty, partnery či zaměstnance. Ty podle průzkumu POPAI objednávají i malé firmy, považují je za účinný nástroj pro budování obchodních vztahů. A právě investicí do kvalitního obalu se zvyšuje i prestiž nákladnějšího dárku.

Odpovědné fungování

Zadavatelé rovněž sledují, zda firmy zabývající se reklamními předměty fungují odpovědně. „Jsme držitelem certifikátu EKO-KOM. Současně se snažíme sdružovat objednávky tak, abychom omezili obalové materiály i dopravu na maximální možné minimum. V rámci výroby i logistiky zavádíme nové postupy na snížení uhlíkové stopy, ale i bezpapírové výkaznictví a komunikaci,“ vypočítává Martin Vejmola ze společnosti Reda.

Společnosti také v rámci snižovaní dopadu logistiky na životní prostředí do vozových parků zařazují elektromobily či vozidla na LPG. Společnost Adler se nedávno pochlubila tím, že poprvé přivezla ze zámoří kontejner zboží vlakem místo tradiční lodní dopravy. Vedle toho má na svém logistickém centru nainstalovaný hybridní fotovoltaický systém, který zabezpečuje téměř sto procent energie.

Adler už také má certifikaci sledování uhlíkové stopy a připravuje podklady ke stanovení životního cyklu produktu. „Udržitelností ve všech směrech, ať už z hlediska planety, lidí či zisků, se v rámci CSR věnujeme dlouhodobě. Akcionáři, vedení i sami zaměstnanci si velmi dobře uvědomují nutnost snižování negativních dopadů na životní prostředí a potřebu pomoci,“ prohlašuje Weberová.

Dochází také k inovacím výrobních linek, tiskařských strojů, ale i častějšímu používání ekologických barev. Vedle toho se investuje do virtuálních nástrojů a online řešení, v nichž mohou klienti vidět náhledy objednaných produktů. Díky tomu se upouští od výroby fyzických vzorků, pokud to není nutné kvůli komplikované zakázce. Tím se k udržitelnosti a ochraně životního prostředí přispívá také.

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu