Po skupinách Omnicom, Publicis, Interpublic a Havas ohlásil pokles tržeb a zisků za druhé čtvrtletí i japonský holding Dentsu. Tržby mu klesly o 16 procent a zisk před zdaněním a odpisy o 15 procent. Z velké šestky se čeká už jen na čísla WPP.
Výsledky komunikační skupiny Dentsu poznamenaly dopady pandemie koronaviru, škrty firem v marketingu i odložení olympijských her v Tokiu. Japonský holding oznámil pokles tržeb meziročně o 16,3 procenta na více než 206 miliard jenů (42,8 miliardy korun). Zisk EBITDA se meziročně snížil o 15 procent na necelých 25 miliardy jenů (5,2 miliardy korun). Výraznější poklesy zaznamenala mezinárodní divize, na domácím trhu byly mírnější. Jediné trhy, které podle výsledků skupiny rostly, byly Německo, Rusko a Švýcarsko.
Firma také rozjela ucelený audit podnikání a zrychlený plán transformace, díky němuž se chce více soustředit na rychleji rostoucí segmenty, jako jsou digitální řešení a CRM. „Audit probíhající ve všech regionech podpoří strategii zacílenou na integrovaná řešení, která umožní zjednodušit naše podnikání z hlediska provozu i z pohledu našich klientů, snížit provozní výdaje i zvýšit efektivitu,“ uvedla skupina Dentsu k výsledkům.
Týden před Dentsu zveřejnila výsledky francouzská komunikační skupina Havas spadající pod mediální skupinu Vivendi. Za celé první pololetí ohlásila pokles tržeb o 8,5 procenta na lehce přes jednu miliardu eur. Dopady pandemie se negativně projevily ve všech segmentech kromě zdraví. Koncem června se také uspokojivě dařilo agenturám v Severní Americe. Asijsko-pacifický region a Jižní Amerika zaznamenaly výrazné propady. „Pandemií byla významně zasažena i Evropa, ale agentury ve Velké Británii a Německu se ukázaly jako odolnější,“ uvedla společnost.
V podobném duchu zveřejnily výsledky i další komunikační skupiny. Omnicom ohlásil za druhé čtvrtletí takřka čtvrtinový pokles tržeb na 3,7 miliardy dolarů. Publicis Groupe o 13 procent na téměř 2,3 miliardy eur. Interpublic pak přišla s poklesem o 12,8 procenta na necelé 1,9 miliardy dolarů.
Z „velké šestky“ reklamních holdingů už tak zbývá jen WPP, jenž by měl o hospodaření informovat 27. srpna. Výsledky za první čtvrtletí ale naznačují vývoj podobný konkurenci. Během něj firma zaznamenala pokles tržeb z pokračujících operací o takřka pět procent na 2,9 miliardy liber (do těchto čísel se nepočítá efekt prodeje 60 procent skupiny Kantar). Pandemie koronaviru se navíc projevila nejvíce až během posledního měsíce ve čtvrtletí, a tak se dá očekávat, že se na číslech její dopady projeví výrazněji až v dalším období.
Pro zajímavost – prozatím stranou tohoto trendu stojí nová komunikační skupina S4Capital, kterou po odchodu z WPP založil někdejší zakladatel a šéf holdingu Martin Sorrell. Hrubý zisk společnosti během prvního kvartálu rostl meziročně takřka o pětinu. A trend pokračoval i během následujících měsíců – nejslabším měsícem roku má být podle firmy duben, kdy meziroční zvýšení činilo tři procenta. V květnu byly výsledky v meziročním srovnání o pět procent lepší a vyšší čísla se očekávají i za červen. Firmě pomáhá rozšiřování stávajících kontaktů u firem jako jsou Google, Facebook, LinkedIn, Amazon, Netflix, Procter & Gamble či Mondelēz.
„Naší mantrou je ,rychlejší, lepší, levnějšíʻ a ve stejném duchu tvrdíme, že aktuální doba rozhodně není pravou chvílí na zpomalení. Naopak věříme, že jde právě o chvíli, kdy je třeba zrychlit vývoj našich možností týkajících se digitální transformací, jíž pandemie zrychluje,“ uvedl Sorrell k aktuální situaci.